Meeuw

Meeuw

De eerste keer dat het schouwtje, genaamd de 'Meeuw' opduikt, is in 1934 als Koninklijke Watersport Vereniging Loosdrecht het scheepje koopt. 'Of het op dat moment nieuw of gebruikt was, weet niemand', vertelt eigenaar Peter Schouten. 'Zelfs wie het scheepje heeft gebouwd, is niet met zekerheid vast te stellen. Het vermoeden is dat de 'Meeuw' net als drie andere schouwen die de KWVL in bezit heeft, is gebouwd door scheepswerf Drijver in Leeuwarden.' 

'Het beslag is namelijk identiek. Het verschil tussen De Meeuw en de drie schouwen is dat De Meeuw 5,50 meter lang is terwijl de andere drie 6,30 meter lang zijn. De breedte is met 1,90 meter vrijwel gelijk. Een tweede verschil is dat de andere drie schepen bouwplaatjes hebben met de naam Drijver. De Meeuw heeft dat niet.'

Op een gegeven moment heeft de KWVL het bijzondere schouwt je verkocht. Onbekend is wie vanaf dat moment de eigenaren zijn geweest. 'Ik heb het scheepje ontdekt toen het langs de weg stond te vergaan', meldt Schouten. 'Hoewel het ernstig was verwaarloosd, zag ik gelijk dat het om een bijzonder exemplaar ging. Het is een schouw, maar het zetboord vormt één geheel met het boeisel. En het achterhuisje is ook typisch het achterhuisje van een tjotter. In vergelijking met een schouw staan de zijdelen veel meer naar buiten en is het een veel ronder, holler en breder scheepje. Een scheepje ook met een hele fraaie, diepliggend mastbank. Eigenlijk is het een tjotter die vertaald is naar een schouw.'

Eigenschappen

Plaquette nummer:1311 Zeil nummer: GE98
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Open Schouw

Bouw

Bouwjaar:1934 Ontwerper:
Werf:Gebr. Drijver Werf plaats:Leeuwarden
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,59 m Breedte berghout:1,88 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:12,08 m2 Oppervlakte fok:5,72 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:17,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend Koninklijke Watersport-Vereeniging Loosdrecht, Loosdrecht ( Meeuw)
2010 – 2015 P. Schouten, Kortenhoef ( Meeuw)
2015 – Nu (laatst bekend) M.A. de Boer, Enkhuizen ( Meeuw)

Geschiedenis

2011

2011

2011: Uitgebreide restauratie door Scheepstimmerwerf Peter Schouten in de winter van 2011/2012

Toen Peter Schouten de schouw in 2010 had gekocht, nam hij zich voor de schouw voor 2012, het jaar dat de KWVL haar honderdjarig bestaan viert, te restaureren. 'Spant voor spant en gang voor gang heb ik haar ontmanteld en weer opgebouwd. Het had niet veel gescheeld of er was niets meer van over geweest. Het vlak was verzakt, het hout compleet verrot. Nu zit er geen oud hout meer in. Alles is vervangen.'

Toch wil Peter niet spreken van een nieuwe schouw. 'Ik heb de 'Meeuw' niet neergezet op de werf en er een kopie van gemaakt. De basis, dat is en blijft het bijzondere oorspronkelijke scheepje. Dit is simpelweg de 'Meeuw' zoals die destijds van de werf is gekomen. Ik heb de authentieke bouwmethode gebruikt. Ze is helemaal van eiken- en gebrand waar dat vroeger ook werd gedaan. Natuurlijk heb ik alles roestvaststaal geschroefd en voorzien van een moderne lak. Maar dat is puur om de toekomstige eigenaar een goed en onderhoudsarm schip te kunnen leveren.'

2012

2012

2012: Klassieke Schepenbeurs Enkhuizen

2012

2012: 100 jaar bestaan KWVL in Loosdrecht

2014

december 2014

december 2014: De 'Meeuw' in het blad "Scheepshistorie" nummer 18

Jan G. Braaksma, geboren 1956 te Hantum (Friesland), onderzoekt als hobby en schrijft over de historische scheepvaart en visserij. Zijn eerste boek "De verdwenen schepen van de Dongeradelen" verscheen in 2012 en zijn tweede boek "Blazers, Blazers en nog eens Blazers" wordt in de zomer van 2014 verwacht. Daarnaast schrijft hij artikelen voor het blad Scheepshistorie, dat twee keer per jaar verschijnt. In het nummer van december 2014, Scheepshistorie nr. 18, staat het artikel over "De schouw", waarin ook aandacht wordt besteed aan de restauratie van de 'Meeuw'.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht