Noorderzon

Noorderzon Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Jan Kooijman vertelt van zijn gesprekken met Arie de Boer, de autoriteit op het gebied van Lemsteraken:
Het resultaat van onze vele gesprekken was dat het plan ontstond om een kleine Lemsteraak te bouwen met alle goede eigenschappen van het type, doch in handzame afmetingen voor een klein gezin. Uit de tekeningenvoorraad van Arie de Boer kwam een potloodtekening uit 1912 van een aakje dat schitterend voor het doel paste: een vissersscheepje van 8,25 meter gebouwd voor visser J. Steenstra. Kooijman en de Vries kocht toen van Arie de Boer de exclusieve rechten voor de seriebouw van dit scheepje, waarbij de afspraak werd gemaakt dat de oorspronkelijke afmetingen iets zouden worden vergroot.

Als een schip op het punt van de grootste breedte dwars wordt doorgesneden dan geeft dat het zogenaamde grootspant. De vorm daarvan is in hoge mate bepalend voor het karakter van het schip. Als namelijk eenmaal de vorm van het grootspant is vastgelegd, dan heeft dat bepaalde consequenties voor de rest van de lijnen en daarmee ook voor het totale karakter van het schip.

Naar dezelfde 8,25m tekening, doch slechts in een 5% vergroting, zijn aanvankelijk door Kooijman en de Vries eveneens enkele exemplaren van 8,60m gebouwd. Zij werden later door de 9,10 meter-versie opgevolgd omdat deze laatste meer ruimte bood. Eén exemplaar de 'Sijmen Pot', werd voor S. de Vries gebouwd in de oorspronkelijke lengte van 8,25 meter.

In 1985 werd het lijnenplan van deze 9.10 m aak weer 10% vergroot en er konden drie 10.05 m aken worden gebouwd. Daarna werden meerdere van deze schepen gebouwd, ook na overname van de werf door van Rijnsoever.

De  Lemsteraak 'Noorderzon' is in 1993 gebouwd. Wie de opdrachtgever was en onder welke naam het schip te water is gelaten, weten we (nog) niet.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1786 Zeil nummer: VB205
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1993 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Van Rijnsoever bv Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,05 m Breedte berghout:3,70 m
Diepgang:0,82 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:30,89 m2 Oppervlakte fok:18,61 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:13,95 m2
Oppervlakte totaal:63,45 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1998 – 2007 A.E. Stolker, Delft ( Noorderzon)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht