Nootsaeck

Nootsaeck

Jan Kooijman vertelt van zijn gesprekken met Arie de Boer, de autoriteit op het gebied van Lemsteraken:
Het resultaat van onze vele gesprekken was dat het plan ontstond om een kleine Lemsteraak te bouwen met alle goede eigenschappen van het type, doch in handzame afmetingen voor een klein gezin. Uit de tekeningenvoorraad van Arie de Boer kwam een potloodtekening uit 1912 van een aakje dat schitterend voor het doel paste: een vissersscheepje van 8,25 meter gebouwd voor visser J. Steenstra. Kooijman en de Vries kocht toen van Arie de Boer de exclusieve rechten voor de seriebouw van dit scheepje, waarbij de afspraak werd gemaakt dat de oorspronkelijke afmetingen iets zouden worden vergroot.

Als een schip op het punt van de grootste breedte dwars wordt doorgesneden dan geeft dat het zogenaamde grootspant. De vorm daarvan is in hoge mate bepalend voor het karakter van het schip. Als namelijk eenmaal de vorm van het grootspant is vastgelegd, dan heeft dat bepaalde consequenties voor de rest van de lijnen en daarmee ook voor het totale karakter van het schip.

Naar dezelfde 8,25m tekening, doch slechts in een 5% vergroting, zijn aanvankelijk door Kooijman en de Vries eveneens enkele exemplaren van 8,60m gebouwd. Zij werden later door de 9,10 meter-versie opgevolgd omdat deze laatste meer ruimte bood. Eén exemplaar de 'Sijmen Pot', werd voor S. de Vries gebouwd in de oorspronkelijke lengte van 8,25 meter.

In 1985 werd het lijnenplan van deze 9.10 m aak weer 10% vergroot en er konden drie 10.05 m aken worden gebouwd. Daarna werden meerdere van deze schepen gebouwd, ook na overname van de werf door van Rijnsoever.

Het verhaal van Jan Kooijman is in de Spiegel der Zeilvaart 1986 nummer 6 verschenen onder de titel 'Het ontwerpen en bouwen van Lemsteraken vereisen de hand van de meester'.

Foto Lemsteraken weekend 1986
Foto Lemsteraken weekend 1986

Eigenschappen

Plaquette nummer:1257 Zeil nummer: VC304
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,10 m Breedte berghout:3,44 m
Diepgang:0,76 m Masthoogte water:11,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – 2015 J.J. Nooteboom, Rolde ( Nootsaeck)
2015 – Nu (laatst bekend) S. Nooteboom, Leusden ( Nootsaeck)

Geschiedenis

1979

april 1979

april 1979: Tijdschrift "Watersport": Nabeschouwing Hiswa - Klassieke jachten

Aan het programma van Kooijman en de Vries Jachtbouw BV werd een nieuw type toegevoegd: een 9.10 m Lemsteraak. De lijnen van dit ronde jacht zij van ontwerper A. de Boer uit Lemmer en naar deze lijnen werd in 1912 nog een aak voor een visserman gebouwd.
Vorig jaar september werd na een gedegen voorbereiding een serie van 15 van deze jachten opgezet. Een hele lef, maar het resultaat mag er zijn. We zien een slank lijnend aakjacht met doorlopende kiel, bij de voorsteven uitlopend in een loefbijter. Een geveegd achterschip en de spantvorm is werkelijk helemaal rond! De zware „vlak"platen van 10 mm zijn rond gezet en met hoge langsverstijvingen, spanten en schotten is een zeer hecht geheel ontstaan. In tegenstelling tot de meeste typen gebouwd bij deze werf heeft men de opbouw tot voorbij de mast laten doorlopen om zoveel mogelijk leefruimte te krijgen in het voorschip. Het kajuitdak is van voor tot achter zadeldakvormig om in het loopgedeelte maximale hoogte te benutten.
Er zijn diverse inrichtingen mogelijk. Het getoonde interieur sprak ons erg aan. Een L-vormige kom-buis aan bb. een L-bank ervoor en aan stuurboord een oliegoedruimte en kaartentafel en een sofabed. De doorgang naar voren in het mastschot is vernuftig met een extra opening aan stuurboord zodat van achter naar voren de ruimtewerking in stand is gehouden. In het voorschip een tweepersoonskooi aan bb, een dwarskooi en een langskooi aan bb. Onder de ruime zelflozende kuip kan een twee en drie cilinder motor worden ingebouwd.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht