Orisande

Orisande Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Orisande' is begin jaren '60 door L.H.A. Frenks gekocht van het Waterschap Ossenisse, waar de boot als roei-peilvlet in gebruik was. De bevestigingsgaten van het peiltoestel zijn ook nu nog te zien op het achterdoft. De heer Frenks heeft er een compleet zeiltuig (spriet) op gezet en een voordekje geplaatst. De zeilvoering bestond uit een grootzeil, fok en vlieger, in eerste instantie wit, later bruin. De boot lag van ong. '60 -'70 eerst in Vlissingen (De Schelde) en daarna in Wolphaartsdijk. Na ombouw van de werkhaven Oostwatering naar Jachthaven, heeft is de boot daar gelegd. Daar heeft zij gelegen totdat dhr. Frenks hem eind jaren '80 verkocht i.v.m. drukte Veerse Meer en andere oorzaken.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1436 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Hollandse boot

Bouw

Bouwjaar:1890 Ontwerper:R. Verras
Werf:R. Verras Werf plaats:De Paal
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,80 m Breedte berghout:2,10 m
Diepgang:0,25 m Masthoogte water:7,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend L.H.A. Frenks ( Orisande)
onbekend – 1989 K. Speijer, Veere ( Orisande)
1989 – 1992 M. Speijer-Hoogedeure, Veere ( Orisande)

Geschiedenis

1989

1989

1989: Inschrijving Hollandse boot 'Orisande' in Stamboek in 1989

2006

11 februari 2006

11 februari 2006: Informatie van Erik Frenks (Zoon van oud-eigenaar L.H.A. Frenks) gestuurd aan Stamboekbeheerder

Hier een korte geschiedenis van de 'Orisande'

De 'Orisande' is begin jaren '60 door mijn vader (L.H.A. Frenks) gekocht van het Waterschap Ossenisse, waar de boot als roei-peilvlet in gebruik was. (De bevestigingsgaten van het peiltoestel zijn ook nu nog te zien op het achterdoft.) Mijn vader heeft er een compleet zeiltuig (spriet) op gezet en een voordekje geplaatst. De zeilvoering bestond uit een grootzeil, fok en vlieger, in eerste instantie wit, later bruin. De boot lag in mijn jeugdjaren (ong. '60 -'70) eerst in Vlissingen (De Schelde) en daarna in Wolphaartsdijk. Na ombouw van de werkhaven Oostwatering naar Jachthaven, heeft mijn vader de boot daar gelegd. Daar heeft zij gelegen totdat mijn vader hem eind jaren '80 verkocht i.v.m. drukte Veerse Meer en andere oorzaken.
De 'Orisande' verdween toen uit ons zicht. De boot is door mijzelf ergens in 2000 herontdekt als etalagemateriaal bij de buitensportzaak Walther de Block in Hulst. Zij was op de waterlijn over een groot deel verrot en enkele (tamelijk ondeskundige) wijzigingen waren aangebracht w.o. het gebruik van (nu slecht en verrot) hechthout.
Aangezien een zwager van mij werkzaam is bij het project "Oosterscheldewerf Goes" kwam hij in contact met Guus van Hecke van de "Stichting Behoud Zeeuwse Schouw". Zij hebben samen gezorgd voor de aankoop en transport van Hulst naar Goes. De 'Orisande' is in nu aangekocht met Provinciale subsidie en ondergebracht in een nieuwe stichting, waardoor restauratie op termijn mogelijk wordt. Ik heb samen met mijn zwager de 'Orisande' opgemeten en ik probeer nu een lijnenplan op te stellen. Ook is er al hout aangekocht om enkele grotere delen te vervangen. Tot zover de stand van zaken van de 'Orisande'.
Mijn streven: Zoveel mogelijk gegevens verzamelen van de 'Orisande' (feiten, verhalen, tekeningen, foto's, e.d.) en de restauratie blijven volgen. Bijgevoegd zijn 2 foto's, Nr.1 is gemaakt op de Westerschelde, Nr.2 duidelijk op het Veerse Meer. Let op de letters W.O. (Waterschap Ossenisse) net onder de helmstok. Ik hoop dat hiermee weer wat gegevens zijn vastgelegd voor het nageslacht en dat U er iets mee kunt doen.

Met vriendelijke groeten, Erik Frenks 

2017

8 september 2017

8 september 2017: Reactie van Karel Koenen van de Stichting Historische Scheepswerf CA Meerman

Dit scheepje staat momenteel in Zierikzee te wachten op restauratie. Lijkt erg veel op "onze" 'Luctor et Emergo', de peilboot van de Stichting Behoud Hoogaars.

De Zeeuwse schouw (peilboot) 'Luctor et Emergo' van de Stichting Behoud Hoogaars
De Zeeuwse schouw (peilboot) 'Luctor et Emergo' van de Stichting Behoud Hoogaars

De naam is "Luctor et Emergo". Het sprietzeiltuig is eigenlijk niet origineel. De peilboot was destijds in gebruik door Waterschap Scheldestromen, die ook de opdrachtgever voor de bouw was. De peilboot verrichtte metingen in de Zeeuwse wateren voor Rijkswaterstaat en is in 1953 ingezet in Wolphaartsdijk tijdens de watersnoodramp. Het schip is gebouwd in 1902.  In 1947 kocht de familie Priester de boot van het Waterschap. Sjaak Priester heeft de boot rond 1980 geërfd van zijn vader. Hij heeft twaalf jaar aan de restauratie van de boot gewerkt. Zo'n 4,5 jaar geleden gaf Sjaak de boot door aan zijn zoon Jacco. Die is toen naar Canada geëmigreerd en heeft de boot meegenomen. Jacco Priester heeft nog een andere boot en omdat hij een drukke baan heeft, heeft hij geen tijd om met twee boten te zeilen. Hij heeft nog even gedacht om de boot ook door te geven aan zijn zoon, maar dat zit er niet in. Daarom geeft hij hem nu aan de Stichting Behoud Hoogaars, zodat meer mensen ervan kunnen genieten.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht