Ran

Ran Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Jürgen Prasse uit Garbsen (bij Hannover) kocht rond 1985 de YE46 'LaGaffe' van Scheepswerf Sondij in Almere, waar de Hoogaars enkele jaren heeft gelegen om als model te dienen voor Jachthoogaarzen, die door Scheepswerf Sondij werden gebouwd. De YE46 was de eerste ijzeren Hoogaars ooit gebouwd. Jules van Beylen heeft samen met Jürgen Prasse de geschiedenis van de YE36 'La Gaffe' achterhaald. Deze geschiednis staat vermeld in ons hoofdstuk met de typebeschrijving van de Hoogaars.

De Hoogaars 'Ran' is in 1985 gebouwd als een schip uit deze serie van mogelijk 7 Hoogaarzen. De schepen zijn overigens gelast en niet zoals het origineel geklonken. De opdrachtgever is (nog) onbekend.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1957 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1977 Ontwerper:S. Sondij sr.
Werf:Scheepsbouw S. Sondij & Zn. Werf plaats:Muiden / Almere
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:IJzer
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,70 m Breedte berghout:4,00 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:15,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1987 – 1994 F. van Lingen, Winkel (NH) ( Ilias)
1994 – 2002 H.R. Dalstra en M. Uninge, Gasselte ( Ran)
2002 – onbekend M. Acke, Rotterdam ( Ran)

Geschiedenis

2017

27 november 2017

27 november 2017: Reactie van André de Ridder

Dit schip is naar Frankrijk gegaan en is daar kort geleden (week of twee) verkocht. De oude eigenaar dhr. van Lingen uit Winkel heeft dit schip waarschijnlijk in 1987 gekocht maar dat is niet het bouwjaar. Hierbij een foto van de achterzijde met het houtsnijwerk met bouwjaar 1977, van de webpagina waarop ze te koop stond. Bouwjaar komt overeen met de gegevens die ik van dhr. van Lingen heb gehoord.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht