Rispinge

Rispinge Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Sinds 1898 is de werf eigendom van de familie Brandsma die ondanks de algemene overgang naar de ijzer en staalbouw vasthield aan de bouw en reparatie van houten bedrijfsvaartuigen. In de jaren twintig van de vorige eeuw werd het accent langzaam verlegd van beroepsvaartuig naar pleziervaartuig. Dit waren over het algemeen kleine zeilschouwtjes, sloepen en kajuitzeiljachtjes maar daarnaast ook zo af en toe een motorbootje. Ook diverse traditionele Nederlandse ronde en platbodemjachten zoals het Friese Jacht, de Staverse jol en de Vollenhovense bol liepen op de Brandsma werf van stapel.

Het Friese jacht 'Rispinge' is in 1974 te water gelaten. Opdrachtgever was J.D. Schuilenga uit Surhuisterveen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1672 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Fries jacht

Bouw

Bouwjaar:1974 Ontwerper:B. Brandsma
Werf:Jachtwerf Brandsma Werf plaats:Rohel
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,10 m Breedte berghout:2,26 m
Diepgang:0,27 m Masthoogte water:8,05 m
Oppervlakte grootzeil:14,50 m2 Oppervlakte fok:5,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:20,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1974 – 1974 J.D. Schuilenga, Surhuisterveen ( Vrouwe Jacomijntje)
1974 – 1978 ( Toffel)
1978 – 1993 J.P. Mostert, Amsterdam ( Rispinge)
1993 – 2005 J.G.N. Klazinga, Oudega (Sm) ( Rispinge)
2005 – 2014 M. Noë, Harlingen ( Rispinge)

Geschiedenis

1918

1918

1918: Lijnenplan van een Fries jacht, in 1918 ontworpen door Murk Brandsma, Franeker

1992

1992

1992: De 'Rispinge' in het boek "Het Friese jacht" van Dr. Ir. J. Vermeer

Kort na de voltooiing van de bouw van dit jacht stierf de opdrachtgever. Het werd toen naar Duitsland verkocht, waar het de naam "Toffel" kreeg. In 1978 kocht de heer J.P. Mostert te Amsterdam de "Toffel" en veranderde de naam in "Rispinge".

Technische gegevens

Hoofdafmetingen

  • Lengte over de stevens    5,10 m
  • Grootste breedte over de berghouten    2,26 m
  • Holte op het grootspant    0,82 m
  • Zeiloppervlak: Grootzeil + fok    20,0 m2

Bijzonderheden

  • geen kielbalk
  • rond grootspant
  • vlaktilling 0
  • kielgang + 7 huidgangen
  • laag voordek van losse delen,
  • bedelbalk
  • snijwerk op bedel- en hennebalk (met de naam) en op kluisborden
  • roer met leeuwtje

Opmerkingen

Afmetingen, bouwwijze en vorm zijn praktisch identiek aan die van het oudere zusterschip "Mearke". De kop is iets hoger en wat fraaier van vorm. De achtersteven staat iets steiler. Zoals bij de "Mearke" reeds opgemerkt, wijken beide jachten in zoverre af van het ontwerp uit 1918, dat de kop minder hoog is en de holte geringer, terwijl de boeisels minder schuin staan.

2016

november 2016

november 2016: De 'Rispinge' wordt gerestaureerd door Jasper Visser op de werf van Brandsma in Rohel

De Rispinge' (links) naast haar zusterschip 'Maerke'
De Rispinge' (links) naast haar zusterschip 'Maerke'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht