Sabijn

Sabijn

De 'Sabijn' is in een reeks van meerdere Lemsteraken ontworpen en gebouwd door Siep van Houten uit Westerbroek (Gr.) op zijn werf Phoenix bv. Vanaf 1982 heeft de 'Sabijn' vrijwel elk jaar een zeereis(je) gemaakt. Haar romplengte meet ruim 13 m. (sluismaat 14,5 m.), een ideale maat vinden (oud-eigenaren) Marina (52) en Jan (57) Ufkes: "Niet te groot, zodat meestal nog een ligplaats te vinden is in een (vissers)haventje, maar groot genoeg om er dagenlang comfortabel mee te zeilen". 

Eigenschappen

Plaquette nummer:1473 Zeil nummer: VA94
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1978 Ontwerper:Siep van Houten
Werf:Phoenix bv Werf plaats:Westerbroek
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:13,25 m Breedte berghout:4,25 m
Diepgang:1,20 m Masthoogte water:17,50 m
Oppervlakte grootzeil:56,00 m2 Oppervlakte fok:34,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:18,00 m2
Oppervlakte totaal:108,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1978 – 1979 S. van Houten ( Sabijn)
1979 – 2010 J.G.R. Ufkes ( Sabijn)
2010 – Nu (laatst bekend) O.B.N. Klazinga, Bussum ( Sabijn)

Geschiedenis

1978

1978

1978: Advertentie Scheepsbouw Phoenix Westerbroek (Gn) in "De Watersport"

2004

maart 2004

maart 2004: SdZ april 2004 nummer 3 - De Lemsteraak Sabijn, een ontwerp van Siep van Houten

Aanvankelijk werd met een ruime bemanning gezeild, waaronder vaak trainees die op navigatiegebied en het zeilen op zee de nodige ervaring op wilden doen. De laatste tien jaar wordt het schip doorgaans alleen door het echtpaar bemand. Een dergelijke minimale bemanning noodzaakt voor de oversteken die meerdere dagen en nachten kunnen duren, in ieder geval de aanwezigheid van een betrouwbare stuurautomaat (Robertson AP45), vinden zij. "Op de hand sturen op een knobbelige zee, houd je niet lang vol", benadrukt Marina. Daarbij is het erg belangrijk onder alle omstandigheden de zeilvoering dusdanig te kunnen trimmen dat de stuurautomaat alleen kleine correcties hoeft uit te voeren. Het schip dient zichzelf dus te sturen. Wat de zeewaardigheid betreft, zijn er volgens Jan weinig scheepsvormen die het van een lemsteraak winnen. "Het probleem is wél dat de kuip van een aak vaak veel te groot is. Als die zou vollopen, gaat het schip zich heel anders gedragen en dan heb je echt een probleem. Bij de Sabijn is dat opgelost door de gangboorden naar achteren te laten doorlopen, waardoor de kuip relatief klein is", aldus Jan. "Overigens hebben wij in al die jaren op zee nog nooit vast water in de kuip gehad".

Een Lemsteraak in zeegang

Een ander punt van discussie is nog altijd het gedrag van een Lemsteraak in zeegang. Schepen met een plat- of een rondvlak vertonen een tamelijk onrustig gedrag (schommelen) en zullen bovendien weinig koersstabiel zijn. De zeetjalken van vroeger losten dit probleem op door altijd met vracht of anders met vervangende ballast te varen, waardoor hun diepgang fors toenam (met soms wel een meter) hetgeen (koers) stabiliteit garandeerde. Bovendien was het dan niet nodig een (op zee kwetsbaar) zwaard te steken bij een aan-de-windse koers.

pdf SdZ april 2004 nr03 - De Lemsteraak Sabijn Ontwerp Siep van Houten

2013

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht