Sapitau

Sapitau Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De ontwerpen van J.K. Gipon kenmerken zich door de praktische toepasbaarheid en bruikbaarheid. De meeste van zijn ontwerpen zijn bedoeld voor de bouw in staal. Dit materiaal is immers in bouw en in onderhoud goedkoper dan hout, waardoor het bezit van een platbodem voor een grotere kring van mensen binnen het bereik kwam. Typezuiverheid was voor hem belangrijk en die eigenschap heeft hij aan zijn ontwerpen meegegeven. Een andere eigenschap van de Gipon-ontwerpen is het behoud van het karakter als zeilschip: hij heeft niet gestreefd naar zware motoren. De aangegeven motorisering blijft binnen de door het Stamboek bepaalde grenzen. Hetzelfde geldt in omgekeerde richting voor het zeiloppervlak: het is ruim voldoende voor goede zeilkwaliteiten. De gekozen rompconstructies zijn wel sterk, maar niet overmatig zwaar om de zeilcapaciteiten niet te bederven.

De Grundel 'Sapitau' is een 8.50m Grundel-ontwerp van J.K. Gipon, gebouwd op de werf van Kooijman en de Vries in Deil. Het schip is voor en door Jan Kooijman zelf gebouwd in 1966. Hij heeft er 5 jaar in gevaren onder de naam 'Spes Salutis'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:690 Zeil nummer: GC86
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Grundel

Bouw

Bouwjaar:1966 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:2,61 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:9,00 m
Oppervlakte grootzeil:21,67 m2 Oppervlakte fok:10,06 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:31,73 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1966 – 1971 J.W. Kooijman, Zwijndrecht/Deil/Wijk bij Duurstede ( Spes Salutis )
1971 – 1982 P.E. Stolp , Voorburg ( Sapitau)
1982 – 1991 J.J.C. Huystee, Vinkeveen ( Sapitau)
1992 – 2001 Dhr. Labrie, Moerkapelle ( Sapitau)
2002 – 2004 P. Veen en J.P. Hoefnagels , Emmen ( Sapitau)
2017 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) Dieter Liechti, (CH) ( Sapitau)

Geschiedenis

1966

1966

1966: De 'Spes Salutis' in de boeken van Jan Kooijman

2017

8 september 2017

8 september 2017: Reactie van Dieter Liechti uit Zwitserland

Ich habe letzte Woche in Zuidbroek (NL) eine Grundel 8.50 mit Namen 'Sapitau' gekauft. Die Masse stimmen mit Ihren Angaben überein. Ich habe mich nicht geachtet, ob die erwähnte Plaquette vorhanden ist. Ich bin kein Segler, ich werde die 'Sapitau' als Motorboot nutzen. Gelegentlich werde ich sie nach Frankreich überführen.
Freundliche Grüsse aus der Schweiz!

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht