Schavuit

Schavuit Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Schavuit' is een Groninger tjalk gebouwd in 1887 bij de firma Bodewes in Hoogezand (Gr.). Onder de naam 'Koophandel' heeft het schip in Nederland gevaren met voornamelijk turf tussen Hoogeveen en Alphen aan de Rijn. Dit wordt nog eens extra geïllustreerd door het feit dat het schip eerst in Hoogeveen en later in Alphen aan de Rijn geregistreerd was. Het feit dat de laatste schipper een vrouw uit deze omgeving trouwde zal hier ook wel mee te maken hebben. Tot 1959 was het schip in bezit van de familie Seinen. 

Slechts twee generaties hebben met het schip gevaren, hun zorg voor het schip blijkt uit de relatief gave romp. De oudste zoon van de laatste schipper, zelf ook binnenvaartschipper, kan nog vertellen over het jaarlijks invet- ten van de binnenkant van de romp. Reeds voor de oorlog, rond 1932 is er een 32 pk hulpmotor in gezet maar zeilen bleef mogelijk. Dit blijkt uit een aquarel van net na de Bevrijding waaruit blijkt dat het schip is ingezet voor voedselvoorziening van de provincie Noord Holland. 

Na de tweede wereldoorlog werd het geheel omgebouwd tot motorschip inclusief stuurhut. Daarna heeft het schip enige andere eigenaars gekend, o.a. de heer Reedijk uit Zwolle die het schip voor een groot deel weer in oude staat, dus ook weer onder zeil heeft gebracht. Vervolgens heeft het enige jaren dienst gedaan als charterschip waarna in 1987 de huidige eigenaar het schip kocht. Binnenin heeft een grondige verbouwing plaats gevonden om het geschikt voor bewoning te maken. Aan de buitenkant is het zo veel mogelijk in oude staat gelaten, zodat er wat dit betreft wel gesproken mag worden van een varend monument. De huidige eigenaar streeft er naar de restauratie af te maken met een houten roer, een kluiverboom en zetboorden.

Bron: Stalen en IJzeren (Kof)tjalken op zee - J.F.M. Bos eindscriptie Hoogeschool Haarlem januari 1993

Het schip is voor zover bekend de oudste nog varende zeetjalk van Nederland
Het schip is voor zover bekend de oudste nog varende zeetjalk van Nederland

Bodewes Scheepswerven v/h Gebr. G. en H. Bodewes Martenshoek

Bodewes Scheepswerven v/h Gebr. G. en H. Bodewes werd in 1812 te Martenshoek (later bij Hoogezand gevoegd) opgericht. Na WO II gingen de broers Bodewes, die toen de directie voerden, uit elkaar. De Geert Bodewes bleef met zijn vier zoons in Hoogezand, de ander ging naar Hasselt. Zo ontstond te Hasselt (Ov) een nevenbedrijf onder de naam Scheepswerven v/h Gebr. G.&H. Bodewes. Tegenwoordig is de werf bekend onder de naam Royal Bodewes Hoogezand.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1726 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1887 Ontwerper:
Werf:Scheepswerf Bodewes Werf plaats:Hoogezand
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:IJzer
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:24,60 m Breedte berghout:4,73 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:21,00 m
Oppervlakte grootzeil:131,00 m2 Oppervlakte fok:33,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:164,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1887 – onbekend Roelof Snijder
1910 – 1912 Siger Seinen Sr., Alphen aan de Rijn ( Koophandel)
1912 – 1964 Siger Seinen Jr. ( Koophandel)
1964 – +/- 1965 Sociale Zaken Leiden, Leiden
+/- 1965 – 1974/1975 Fam. Schut, Groningen ( Koophandel)
1975 – 1987 Gert P. Reedijk, Zwolle ( Vrouwe Jèsje)
1987 – onbekend N.C.J. Osseweijer ( Cui Bono)
onbekend – 2000 R.A.J. van Basten Batenburg, Amsterdam ( Schavuit van 't Waterland)
2000 – 2015 J. Geerdink, Rotterdam ( Schavuit)
2015 – onbekend Pierre Lang, Brussel ( Schavuit)

Geschiedenis

1910

1910

1910: Op deze foto wordt een lading hooi gelost bedoeld voor de Amsterdamse stallen. Op de achtergrond is het badhuis aan de Amstel te zien.

1937

19 mei 1937

19 mei 1937: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Koophandel - Meetnummer: A9228N

1938

13 mei 1938

13 mei 1938: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Koophandel - Meetnummer: R11393N

1960

1960

1960: De 'Koophandel' met stuurhut als motortjalk in de jaren-60

2015

1 januari 2015

1 januari 2015: De status van de 'Schavuit' in 2015

Meer informatie op de website van de LVBHB

Nadat het schip uit vaart wordt genomen vervalt het tot een erbarmelijke staat. Het lege casco wordt in Groningen gebruikt als opslagplaats voor oude rommel. Alle waardevolle onderdelen, zoals de lieren en zelfs de schroef worden verkocht. Eind jaren '70 heeft het Groninger Scheepvaartmuseum plannen om het schip aan de collectie toe te voegen. Zo ver zal het echter nooit komen; een week eerder wordt het schip verkocht en weer onder zeil gebracht onder de naam 'Vrouwe Jesje'. Latere eigenaars noemen het schip 'Cui Bono' en 'Schavuit van 't Waterland'. De huidige eigenaar is Joost Geerdink uit Rotterdam. Het schip is nu de oudste nog varende zeetjalk van Nederland. 
Hoewel het schip al in vergaande mate is gerestaureerd, blijft er nog genoeg te doen. Zo ontbreken momenteel nog de kluiver en de kluiverboom (uitgevoerd 2006). Deze verfraaien niet alleen het stoere uiterlijk van een tjalk, maar ze leveren ook een broodnodige bijdrage aan de zeileigenschappen van het schip. Ook zal het schip in de toekomst weer worden voorzien van een houten luikenkap en zal de machinekamer ingang uit het zicht worden gebracht. Ook de ramen in de roef zijn vergroot en van later datum en zullen worden vervangen.

Alle informatie over de 'Schavuit' op de website van de LVBHB.

Museumschepen Rotterdam

De Museum schepen in Rotterdam worden in een lijst en op een kaart op hun website gepresenteerd.

I www.museumschepenrotterdam.nl

I Kroniek van Delfshaven

Historisch Delfshaven: De Groninger zeetjalk "Schavuit van 't Waterland" uit 1887
Historisch Delfshaven: De Groninger zeetjalk "Schavuit van 't Waterland" uit 1887

7 juni 2015

7 juni 2015: E-mail van Gerrit Schut, die met zijn ouders op het schip heeft gewoond

Mijn naam is Gerrit Schut ( 1959 ) en heb vanaf +/- 1965 tot +/- 1974-75 als kind zijnde met mijn ouders op dit schip (Groninger tjalk 'de Koophandel' ) gewoond. Ik kan mij nog herinneren dat de 2 cilinder Kromhout motor er uit gehaald werd (weet niet waar). Wel weet ik dat de schroef er bij een hellingbeurt bij de scheepswerf van Jan Sevier te Coevorden verwijderd werd. In +/- 1974-75 zijn wij aan wal gaan wonen. Het schip is toen (vermoedelijk al gedeeltelijk gestript) verkocht aan toenmalige scheepshandelaar Gerard de Vries uit Zwolle. Verdere gegevens waren mij tot het lezen van deze stukken onbekend. (Ik kwam hier achter door zelf de naam tjalk 'Koophandel' te zoeken via Google.

M.v.g. Gerrit Schut, Tzum, Friesland 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht