ST59

ST59

De werf van Douwe Roosjen en Gerben Strikwerda krijgt spoedig bekendheid bij vissers vanwege de bijzondere “visschersjollen” die er gebouwd worden (waar Jan Wijbrands in 1859 waarschijnlijk al een start mee heeft gemaakt). Roosjen blijft dus doen wat hij in Hindeloopen al deed: jollen en sloepen bouwen. Hij trekt daarbij als werfbaas bij vissers in Stavoren, Laaksum en Molkwerum de aandacht, omdat hij de gebruikelijke modellen wat aanpast. Hij maakt ze, zoals veel vissers ze graag willen hebben. Wat voller en wat sterker.

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Staverse jollen":
Opvallend is dan de kop van de jol ST59 waarvan gezegd wordt, dat die in 1904 bij Roosjen zou zijn gebouwd. Een jol van 6.35 bij 2.60 meter. De werfbaas was toen 62 jaar. Het kan natuurlijk zijn, dat dit schip onder invloed van de jollen van Wildschut en mogelijk door ideeën van Ids Strikwerda, die toen 44 jaar was, voorzien is van een bolle kop. Het is echter zeer onzeker of deze jol inderdaad door Roosjen is gebouwd. De familie Bausch verwierf de jol in het jaar 2000. Bij de koop werd gesteld, dat het de ST59 was die gebouwd zou zijn bij Roosjen in het jaar 1904. Nader onderzoek leerde echter, dat de originele ST59 niet meer bestond. Dat schip zou opgestookt zijn onder de taanketel….
De jol van Bausch is in 1948 in het blik gezet door scheepsbouwer Terpstra in Broek in Waterland. In het jaar 2000 was een grondige restauratie noodzakelijk, die uitgevoerd werd door Pier Piersma in Heeg. Van de romp waren slechts zes spanten en één legger nog te gebruiken. Piersma had wel de indruk, dat deze jol vroeger in de visserij was gebruikt en begin 1900 is gebouwd. In feite blijkt er echter geen enkele zekerheid te zijn over het visserijnummer van deze jol, noch over de bouwer. Het is zelfs niet uit te sluiten, dat de jol gebouwd is aan de Hollandse kust. Zo zien we bijvoorbeeld bij de ST36 die in Broekerhaven is gebouwd, dezelfde ronding in de kop als bij deze ST59.

De ST59 tijdens een jollenwedstrijd bij Oudega in 2014. (Foto: Stichting De Staverse Jol)
De ST59 tijdens een jollenwedstrijd bij Oudega in 2014. (Foto: Stichting De Staverse Jol)
Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1936 Zeil nummer: ST59
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1904 Ontwerper:Douwe Roosjen
Werf:Douwe Roosjen Werf plaats:Stavoren
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,35 m Breedte berghout:2,60 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:8,45 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1904 – 1936 J.C. de Boer, Stavoren ( ST59 'De Jonge Cornelis')
1936 – 1970 Fam. Groser ( Lona)
1970 – 1975 J. Cramer van den Boogaart , Schermer ( Roosjen)
1975 – 1976 F. Ditewig, Utrecht ( ST59)
1976 – 1987 Dhr. Bruning ( ST59 'Sjovis')
1987 – 1990 H. Muys, Kortgene ( ST59 'Roosjen')
1990 – 1995 D.W. van Terwisga, Leeuwarden ( ST59 'Roosjen')
1995 – 1999 F. Kootstra, Hoorn ( ST59 'Roosjen')
1999 – 2001 F. Bausch, Naarden ( ST59 'De Jonge Cornelis')
2001 – Nu (laatst bekend) Dhr. J.W.F. Bausch en Mevr. R.E.J. Bausch-Bronsing, Amsterdam ( ST59)

Geschiedenis

2000

2000

2000: Restauratie door Pier Piersma in Heeg

2001

2001

2001: Geschiedenis ST59 door eigenaar J.W.F. Bausch - Bronsing

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht