ST9

ST9

Jan Kooijman vertelt van zijn gesprekken met Arie de Boer, de autoriteit op het gebied van Lemsteraken:
Het resultaat van onze vele gesprekken was dat het plan ontstond om een kleine Lemsteraak te bouwen met alle goede eigenschappen van het type, doch in handzame afmetingen voor een klein gezin. Uit de tekeningenvoorraad van Arie de Boer kwam een potloodtekening uit 1912 van een aakje dat schitterend voor het doel paste: een vissersscheepje van 8,25 meter gebouwd voor visser J. Steenstra. Kooijman en de Vries kocht toen van Arie de Boer de exclusieve rechten voor de seriebouw van dit scheepje, waarbij de afspraak werd gemaakt dat de oorspronkelijke afmetingen iets zouden worden vergroot.

Als een schip op het punt van de grootste breedte dwars wordt doorgesneden dan geeft dat het zogenaamde grootspant. De vorm daarvan is in hoge mate bepalend voor het karakter van het schip. Als namelijk eenmaal de vorm van het grootspant is vastgelegd, dan heeft dat bepaalde consequenties voor de rest van de lijnen en daarmee ook voor het totale karakter van het schip.

Naar dezelfde 8,25m tekening, doch slechts in een 5% vergroting, zijn aanvankelijk door Kooijman en de Vries eveneens enkele exemplaren van 8,60m gebouwd. Zij werden later door de 9,10 meter-versie opgevolgd omdat deze laatste meer ruimte bood. Eén exemplaar de 'Sijmen Pot', werd voor S. de Vries gebouwd in de oorspronkelijke lengte van 8,25 meter.

In 1985 werd het lijnenplan van deze 9.10 m aak weer 10% vergroot en er konden drie 10.05 m aken worden gebouwd. Daarna werden meerdere van deze schepen gebouwd, ook na overname van de werf door van Rijnsoever.

Het verhaal van Jan Kooijman is in de Spiegel der Zeilvaart 1986 nummer 6 verschenen onder de titel 'Het ontwerpen en bouwen van Lemsteraken vereisen de hand van de meester'.

Visserijnummer ST9

De romp is in 2007 gebouwd. De eigenaren hebben vervolgens het schip naar Stavoren gebracht en bij Piet Blauw het interieur zelf ingetimmerd. 

De eigenaar heeft roots in Stavoren. Daarom is gekozen voor het letterteken ST als aanduiding voor een visserijnummer. ST9 wijst op 2009, het jaar dat het schip in de vaart kwam. Bij de gemeente Stavoren is nagegaan of het nummer ST9 beschikbaar was en of er ooit een schip met dit teken gevaren had. Het laatst blijkt het nummer gebruikt te zijn in 1854 door Berend Mulder, visser in Stavoren met een jol.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2206 Zeil nummer: VB313
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2007 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Van Rijnsoever bv Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:10,05 m Breedte berghout:3,60 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:13,20 m
Oppervlakte grootzeil:34,00 m2 Oppervlakte fok:23,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:14,00 m2
Oppervlakte totaal:71,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2007 – Nu (laatst bekend) J.A. Moolenaar, Uithoorn ( ST9)

Geschiedenis

2014

2014

2014: Eigenaar J.A. Moolenaar meldt de 'ST9' aan bij het Stamboek

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht