Sterre

Sterre Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De tjalk wordt gebouwd op een werf in Martenshoek (Hoogezand-Sappemeer). Onbekend zijn de naam van de werf (5 mogelijkheden), de naam van de schipper en de eerste scheepsnaam. Het bouwjaar en de plaatsnaam Martenshoek zijn terug gevonden in diverse documenten. In een oud meetboekje staat de datum 15-4-1887.

In 1887 begint men in Groningen net het bouwen in ijzer onder de knie te krijgen. In de leggers van de scheepsmetingsdienst komen we voor het eerst ijzeren schepen uit Martenshoek voor in 1882, zelfs voor opdrachtgevers uit Gorinchem en Amsterdam. Vaak zijn de werven niet vermeld, op 1 uitzondering: H. Bodewes bouwt in 1882 een ijzeren tjalk van 22 meter en 123 ton. Terwijl er in die tijd ook nog volop in hout wordt gebouwd. Niettemin is 'Sterre' één van de oudste Groninger tjalkjes.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:762 Zeil nummer: TA85
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1887 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:Martenshoek
Motor:Inbouw Motor type:Volvo MD29
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,20 m Breedte berghout:3,64 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:15,00 m
Oppervlakte grootzeil:60,00 m2 Oppervlakte fok:40,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:100,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1904 – onbekend Andries van Huis, Houwerzijl ( De Jonge Jacob)
1946 – 1948 N.H. Boer, Amsterdam ( Alida)
1948 – 1952 Frans van den Broek, Leiden ( Jarro)
1952 – 1967 Herman Feenstra, Muiden ( Nomade)
1967 – 1969 Dhr. Schweers, Amsterdam ( Vrouw Jannigje)
1969 – 1992 G.H. Poelmann ten Berghe, Aerdenhout ( Fiducia)
1992 – 2004 Marinus Krol, Leiden ( Vrouw Theodora)
2004 – 2013 A.W.J. Wapenaar, Voorburg ( Sterre)

Geschiedenis

1904

20 januari 1904

20 januari 1904: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Jonge Jakob

Het schip in de haven van Houwerzijl, anno 1904. Nog zonder ankerlier maar met braadspil, met ijzeren zwaarden en met andere bolders...
Het schip in de haven van Houwerzijl, anno 1904. Nog zonder ankerlier maar met braadspil, met ijzeren zwaarden en met andere bolders...

1946

14 mei 1946

14 mei 1946: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Alida

1948

13 april 1948

13 april 1948: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Jarro

2004

2004

2004: Geschiedenis tjalk 'Vrouw Theodora'

2013

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht