Strinda

Strinda Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Strinda' is in 1973 door Scheepswerf Jonkerpaans N.V. te Dordrecht gebouwd. Op de Scheepswerf Jonkerpaans N.V. in Dordrecht zijn in de zestiger en zeventiger jaren 11 Zeeschouwen gebouwd, die in het Stamboek zijn geregistreerd. Daarnaast dus ook één Lemsteraak. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat deze lemsteraak in een kleine serie zou worden gebouwd, maar het is gebleven bij de 'Strinda' die sinds de bouw in 1973 nog steeds familie-eigendom is. De vermelde gegevens van het schip zijn in 2015 aangepast.

Foto Copyright Bart van Geer
Foto Copyright Bart van Geer

Eigenschappen

Plaquette nummer:1891 Zeil nummer: VB74
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1973 Ontwerper:H. Jansen
Werf:Scheepswerf Jonkerpaans N.V. Werf plaats:Dordrecht
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:11,50 m Breedte berghout:3,76 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:13,50 m
Oppervlakte grootzeil:52,30 m2 Oppervlakte fok:27,80 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:17,60 m2
Oppervlakte totaal:97,70 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1973 – 1989 F.J. Plesman, Huizen (NH) ( Strinda)
1989 – onbekend F.C. van Geer en C.J. van Geer-Plesman, Woudsend ( Strinda)

Geschiedenis

1973

1973

1973: Film van de bouw van de Lemsteraak 'Strinda' op de werf van Jonkerpaans in Dordrecht

Een droom wordt werkelijkheid voor de familie Plesman.

een droom wordt werkelijkheid

een droom wordt werkelijkheid

2007

juli 2007

juli 2007: Retourtje Rügen, door de Duitse en Deense wateren met de Lemsteraak 'Strinda' 2007

In 2007 vatten Ciska en Frans van Geer het plan op om in een periode van acht weken het eiland Rügen aan de Duitse Oostzeekust te verkennen en mogelijk Kopenhagen aan te doen. Vanuit thuishaven Woudsend denken we een eind te kunnen komen door vooral de eerste weken stevig door te halen. In juni en juli 2007 op vakantie door weer en wind. In 2012 wordt het verslag van deze tocht gepubliceerd in de Spiegel der Zeilvaart. 
Reisverslag Rügen, door de Duitse en Deense wateren met de Lemsteraak 'Strinda' 2007

2012

november 2012

november 2012: Spiegel der Zeilvaart november 2012 nummer 9 - De Lemsteraak 'Strinda'

De 'Strinda' werd in 1973 in opdracht van de (schoon)ouders van de huidige eigenaren gebouwd op de werf van Jonkerpaans in Dordrecht. Het ontwerp was van een zekere Jansen en de afmetingen waren 11,48 x 3,65 m. Jonkerpaans had, in een tijd dat Lemmeraken niet aan te slepen waren, geen lange wachtlijst voor de bouw van een aak. Gaandeweg bleek wel dat de bouw van die aak om een veel grotere inspanning vroeg dan ze hadden verwacht en het is ook bij deze ene aak gebleven. De 'Strinda' is een schip waar gewoon al 34 jaar met veel plezier op is en wordt gevaren.
Ciska en Frans de Geer vertellen in het verhaal in de Spiegel: "...... Logboeken en beeldmateriaal van vele tochten liggen bij ons op zolder. Het is een stapel die blijft groeien. In 1981 voer de 'Strinda' als een van de eerste voor het plezier gebouwde aken door het Gotakanaal in Zweden. Wanneer het precies was, dat het varen op het schip de eigenaren te zwaar werd, is lastig te achterhalen. De betrokkenen zijn inmiddels overleden, anderen kunnen het niet met zekerheid zeggen. Wel is bekend dat het schip een aantal jaren te koop heeft gelegen voor er een zeer serieus bod op kwam. Toen het zover was schrokken wij ons drie slagen in de rondte........"

pdf Spiegel der Zeilvaart November 2012 nummer 9 - De Lemsteraak Strinda

2015

augustus 2015

augustus 2015: Foto's op Nordeney 2015

2017

juli 2017

juli 2017: Waddenreis naar het oosten met de Lemsteraak 'Strinda'

In het  augustus- en september-nummer van de Spiegel der Zeilvaart in 2017 staat de tocht van de Lemsteraak 'Strinda' naar het Oostelijke Wad beschreven: 
Er staat niet altijd evenveel water op het Duitse wad, maar toch bezoeken Frans en Ciska van Geer het gebied graag met hun Lemsteraak 'Strinda'. De eilanden Borkum, Juist, Norderney, Langeoog, Spiekeroog en Wangerooge liggen in een vaargebied waar de afwisseling wordt gedreven door het tij. Niet alleen verschuift het vaarritme er dagelijks spontaan met bijna een uur, maar waar je gisteren nog overheen kon, kun je morgen misschien niet eens meer komen. 

Het verhaal van de Waddenreis naar het oosten met de Lemsteraak 'Strinda' in 2017

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht