Swaentje

Swaentje Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Gipon heeft zich uitvoerig met het grundeltype bezig gehouden en daarvan ontwerpen geproduceerd die het hele gebied van de grundelafmetingen van klein tot groot doorlopen: 5.60, 6.25, 6.65, 7.00, 7.50, 7.80, 8.00, 8.50 en 9.50 meter over stevens. Een van de eerste kleine grundels was een 7.00 meter grundel. Naar dat ontwerp werd vervolgens de 7.00 meter 'Wanda' gebouwd. Verslagen van vaartochten zijn gepubliceerd in de Waterkampioen. Het ontwerp voorzag in een kleine kajuit en een relatief grote kuip, voomamelijk bestemd voor dagtochten. Het werd gebouwd in 1959 bij Den Heeten in Leidschendam. De 'Moira' is ook gebouwd bij Den Heeten, in opdracht van Joh. v/d Werff.

 

 

 

Het Zeilplan
Het Zeilplan
Het Lijnenplan
Het Lijnenplan

Eigenschappen

Plaquette nummer:582 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Grundel

Bouw

Bouwjaar:1959 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:H. den Heeten Werf plaats:Leidschendam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:2,45 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:8,35 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1959 – 1962 Joh. v/d Werff, Hoogezand ( Albatros)
1962 – 1981 T.Y. Kingma Boltjes, Rotterdam/Leiden/Menaldum ( Moira)
1981 – 1985 J.C. Kingma Boltjes-van Gulik, Grouw ( Moira)

Geschiedenis

1959

1959

1959: De Grundel 'Albatros' wordt gebouwd bij scheepswerf H. den Heeten in Leidschendam

Scheepswerf G. den Heeten en Co, Veursestraatweg 250, gezien vanaf de Oostvlietweg. (Beeldbank Gem. Leidschendam-Voorburg)
Scheepswerf G. den Heeten en Co, Veursestraatweg 250, gezien vanaf de Oostvlietweg. (Beeldbank Gem. Leidschendam-Voorburg)

1962

1962

1962: De grundel 'Moira' in het boekje "150 jaar Fries jacht 'Njord'" van Siebren Kingma Boltjes

1975

1975

1975: De 'Moira' in 1975 in Blokzijl

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht