't Gauwe Haentje

't Gauwe Haentje

De Jachtwerf Stofberg & Zn. is opgericht door Cornelis Stofberg in 1793. Het is de oudste, nog in handen van de nazaten van de oprichter zijnde, jachtwerf van Nederland met diverse vestigingsplaatsen. Begonnen in Mijdrecht, vervolgens Aalsmeer en Leimeuiden en sinds 1989 in Enkhuizen. Vele generaties lang is het vakmanschap van vader op zoon overgedragen. Bij Stofberg draait het om vormgeving met historische achtergrond, geproduceerd met behulp van oude en moderne technieken. Deze vormgeving geeft het schip zijn eigen karakter.

Door Jachtwerf Stofberg & zn zijn vele Ronde en Platbodemjachten en natuurlijk Lemsteraken nieuw gebouwd en gerestaureerd. De ''t Gauwe Haentje' is in 1989 nog in Leimuiden gebouwd in opdracht van J. van den Heuvel uit Leersum.

Groot vaargebied, ontmoeting in de Oostzee

We hebben, sinds ons vertrek uit Nederland, al een paar maal contact gehad met Koos van den Heuvel, die met zijn Lemsteraak "'t Gauwe Haentje" ook in de finse scheren vaart. Koos heeft gisteren Turku (in het Zweeds Åbo) verlaten en vaart deze kant op. We gaan proberen om een rendez vous met hem te maken in de buurt van Brändskär, een van de scheren in de Finse Archipelago.
't Gauwe Haentje komt uit het Noorden en de Pas de Deux (Ned4388) uit het Westen. We zijn allebei onder zeil. Om 14:30 uur, is het zo ver. De PdD komt uit een smalle sont en in de Fjord erachter, zien wij een Nederlandse Lemsteraak met halve wind, onder kluiver, fok en grootzeil naar ons toe varen. Het is een bijzonder gezicht om een klassieke Nederlandse platbodem in deze wateren en in dit decor te zien. Het is een knap kunstje dat Koos zijn platbodem steeds weer naar Finland vaart. Hij doet dit al sinds 1996. Vandaag is hij ook nog single handed. De begroeting is uitbundig, veel foto's, zwaaien, roepen en lachen. Dit is echt leuk!

Eigenschappen

Plaquette nummer:1464 Zeil nummer: VA105
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1989 Ontwerper:W.H. Stofberg
Werf:Fa. Stofberg & zn Werf plaats:Leimuiden
Motor:Inbouw Motor type:Cummins 92pk, bouwjaar 1988
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Hout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:12,30 m Breedte berghout:4,30 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:17,50 m
Oppervlakte grootzeil:50,76 m2 Oppervlakte fok:26,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:27,60 m2
Oppervlakte totaal:104,36 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1989 – Nu (laatst bekend) J. van den Heuvel, Leersum ( 't Gauwe Haentje)

Geschiedenis

1994

21 juli 1994

21 juli 1994: Lemsteraak ''t Gauwe Haentje' in de krant in Södertalje (Zweden) in 1994

2004

19 juni 2004

19 juni 2004: A visit to the Saimaa with the Lemsteraak ''t Gauwe Haentje' in 2004

What brings a traditional Dutch round-bottom sailboat to Finland? Already for many years we had sailed with our Lemsteraak (shiptype) "t Gauwe Haentje" in Scandinavian waters all over Denmark and South Norway up to Oslo, as well as through the Göta Kanal to Stockholm and back along Bornholm and Rügen  through the Kieler Kanal to Holland. We always seemed to enjoy better weather than those who stayed home and each time the sailing was a discovery for the crew. I must admit this phenomenon occurred allo the year we sailed westbound through the English Channel all the way to Lands End in Cornwall ... sailor ' s lore.
June 19 2004, I boarded again for a long holiday, starting from Sommar() after recovering the ship in an impeccable state. The shipyard really did a good job again, now managed - after Esko's death in 2002 - by his son Kimmo. We sailed that same evening to Ekenas, a tradition, for dinner at restaurant "Knipan", and also to be sure all systems functioning well again, being still close to the shipyard. From there the cruising eastbound really started, passing by Munckshamn, Vorngi, Hiigholmen, Bjorkholmen and Blekholmen. The weather was beautiful when we arrived on Midsommar (June 25) at Kajholmen, where I met Johan and Monica Grasbeck of "Svea" again. After changing crewmembers again in Lovisa we sailed to Haapasaari, where to our surprise we met the only other sailboat in the archipel' s harbour, a Lemsteraak under German flag, coming from St. Petersburg.
In Klamila the crew was changed once more and my brother Willem and an old friend joined me to help pass the Saimaa Canal Locks. Having made the crossing of the Russian part of the canal before, the actual procedure and friendliness of the customs at Vysotsk was in stark contrast with the former experience. Now the shoreline and buildings as well as the ships on the quays have a far fresher appearance, while we happened to witness one of the first regattas in the Viborg Lahti. Under nice weather, with sun and good winds, the light blue flags, wimples and birdies were flown proudly against the décor of the old city. It was a cheerful and inviting view and as conditions improve, will become a nice stop for sailors to and from the Saimaa. Nowadays it is still a long journey to sail through the Russian part in one day from Santio to the Nuijamaa border station or Mfflla lock.

A visit to the Saimaa with the Lemsteraak ''t Gauwe Haentje' in 2004

2010

30 mei 2010

30 mei 2010: Sailing trip to Archangelsk via the Russian Inland Waterways

Lemsteraak 't Gauwe Haentje in Rusland 2010

In 2006 heeft Koos van den Heuvel het plan opgevat om met zijn Lemsteraak door Rusland te gaan varen. In 2010 was het zover. Hij vaart met zijn Lemsteraak "t Gauwe Haentje regelmatig in de Baltische wateren rond Finland. Rond 2006 heeft hij het plan opgevat om van Helsinki naar Archangelsk te varen door de binnenwateren, kanalen en meren van Rusland. Een hele onderneming die heel veel voorbereiding vergde. Maar in 2010 is het dan zover. Vanwege het bijzondere karakter van deze reis heeft hij een scheepslog bijgehouden, waarin hij op regelmatige basis verhaal heeft gedaan van de voorbereidingen en belevenissen tijdens de tocht. Omdat Koos veel 'volgers' heeft over de hele wereld is het verhaal in het Engels geschreven.


Lemsteraak 't Gauwe Haentje in Rusland 2010

2013

3 juni 2013

3 juni 2013: ‘t Gauwe Haentje to Ladoga 2013

During June and July at these latitudes the sun almost doesn’t sink behind the horizon. The water however is still cold during the first weeks of June, while mostly the weather is very stable with sometimes still cold northerly spells. On June 3rd I started off with former Lemsteraak sailors and long time friends, Hans and Annet Mallant, already many years familiar with the ship. 

‘t Gauwe Haentje to Ladoga 2013

2016

19 mei 2016

19 mei 2016: Bezoek aan het Scheepvaartmuseum Baasrode

Donderdagavond 19 mei vertrok de ''t Gauwe Haentje' uit Muiden voor een bezoek aan het Scheepvaartmuseum Baasrode, waar het schip op dinsdag 24 mei zou dienen als vergaderlocatie voor het SSRP Bestuur. De laatste jaren wordt er door het SSRP bestuur steevast een jaarlijks bezoek gepland aan een museum of een Rond en Platbodemwerf. Dit jaar was de keus gevallen op het Scheepvaartmuseum Baasrode als onderdeel van het Vier Werven Overleg, het maritieme verleden van de Scheldemondregio. Het werd een tocht met veel "hindernissen". Veel stremmingen van bruggen en vaarwegen. Een reis buitenom via de Noordzee was geen optie, vanwege de stevige ZW-wind en bijbehorende golfslag. Maar ondanks de diverse vertragingen lag de Lemsteraak, dinsdagavond om 22.00 uur keurig bij laagwater aan de steiger in Baasrode. De tocht door Zeeland en de Westerschelde, via Antwerpen, naar Baasrode (en verder naar Gent en Brugge) is zeker een aanrader!

''t Gauwe Haentje' op haar vaste ligplaats in de jachthaven van de Koninklijke in Muiden
''t Gauwe Haentje' op haar vaste ligplaats in de jachthaven van de Koninklijke in Muiden
Voor een gesloten Schellingwouderbrug. Strijken om 's nachts door Amsterdam te kunnen varen.
Voor een gesloten Schellingwouderbrug. Strijken om 's nachts door Amsterdam te kunnen varen.
Voor een gesloten brug in Alphen ad Rijn. Er werd 3 dagen gewerkt om een brugdeel te vervangen ......
Voor een gesloten brug in Alphen ad Rijn. Er werd 3 dagen gewerkt om een brugdeel te vervangen ......
Vastgelopen op een dammetje bij het vertrek uit Stavenisse. Wachten op hoger water.
Vastgelopen op een dammetje bij het vertrek uit Stavenisse. Wachten op hoger water.
Op visite bij de Royal Yacht Club België op de linker Schelde oever in Antwerpen
Op visite bij de Royal Yacht Club België op de linker Schelde oever in Antwerpen
Even aanleggen in het Willemsdok in Antwerpen op de rechter Schelde oever
Even aanleggen in het Willemsdok in Antwerpen op de rechter Schelde oever
Op de bestemming in Baasrode bij laag water (5 tot 6 meter verval .....)
Op de bestemming in Baasrode bij laag water (5 tot 6 meter verval .....)
De opening van 3 indrukwekkende Temse bruggen onderweg naar Baasrode
De opening van 3 indrukwekkende Temse bruggen onderweg naar Baasrode
Op bezoek in het Scheepvaartmuseum in Baasrode. Op de voorgrond een dok met de restanten van een bijzondere Friese Kajuitschouw die er al 15 jaar ligt te liggen.
Op bezoek in het Scheepvaartmuseum in Baasrode. Op de voorgrond een dok met de restanten van een bijzondere Friese Kajuitschouw die er al 15 jaar ligt te liggen.
Gaan met die Haen ......
Gaan met die Haen ......

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht