't IJpaert

't IJpaert Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De boot is gebouwd door de eerste eigenaar, A. Stibbe, al geruime tijd geleden overleden. Hij heeft hem gebouwd in zijn huiskamer, 1 hoog in Amsterdam Zuid. Toen de boot klaar was, moest de raampartij verwijderd worden, en kwam er een kraanwagen aan te pas om de boot naar buiten te hijsen. De gebruikte houtsoort is iroko en de boot is in originele staat; er zijn geen grote reparaties of veranderingen aan geweest; alleen de eiken mastkoker heb ik een keer vervangen. Het katoenen zeil is even oud als de boot zelf, de mast en andere onderdelen ook.

Eigenschappen

Plaquette nummer:249 Zeil nummer: GE39
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Open Schouw

Bouw

Bouwjaar:1960 Ontwerper:J. Kraaier jr.
Werf:Eigen bouw A. Stibbe Werf plaats:Amsterdam
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Iroko Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,80 m Breedte berghout:1,66 m
Diepgang:0,30 m Masthoogte water:6,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1960 – 1969 A. Stibbe, Amsterdam ( 't IJpaert)
1969 – 2017 G. Muilwijk, Amersfoort ( 't IJpaert)
2017 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) G. van Maaren ( 't IJpaert )

Geschiedenis

1970

1970

1970: Tijdschrift "Watersport": De Zeeschouw 'De Draai'

De schouw heeft een eigen karakter. Zelfs met haar eenvoudige knikspantbouw kan ze mooi zijn, mogelijk door haar eenvoud. De grondslag van het type zal de goedkope bouwwijze zijn. Toch is de schouw een boot welke stevig en degelijk is en bovendien goed zeilt. De bakermat van de gewone binnenschouw met brede zwaarden zal wel in Friesland liggen. In wedstrijden zouden soms extra grote zeilen worden gebezigd terwijl de ballast zou bestaan uit zandzakken welke bij het opkruisen naar de hoge kant verplaatst werden.
Bij de visserij werd gebruik gemaakt van z.g. zeeschouwen genaamd „spekbakken". Eenvoudig van bouw, dus voordelig in aan-schaf. Zeeschouwen hebben meer zeeg en lange smalle zijzwaarden. Later werden sommige „Spekbakken" tot luxe zee-zeilschouwen omgebouwd en kwamen diverse grootwater-zeilliefhebbers aan een voordelig zeeschip, geschikt voor IJsselmeer e.d. Hierdoor is ook de nieuwbouw van zeeschouwen van de grond gekomen. Dank zij deze evolutionele ontwikkeling is de zeeschouw een mooi schip geworden met een robuust uiterlijk.
De bouwprijs van een schouw, een platbodem dus, ligt in aanschaffingsprijs inderdaad lager dan de rondbodem. De laatste vraagt, met het klopwerk aan spanten en huidplaten, meer vakmanschap en tijd. Daar het casco echter ongeveer één vijfde deel van het totaal van het schip uitmaakt, mag men niet verwachten dat men nu een schouw voor een zacht prijsje kan aanschaffen. De afbouw met tuig, zwaarden en roer, binnenbetimmering en motor maken geen verschil met de rondbodem.
Zoals we reeds eerder aanhaalden heeft de schouw een eigen karakter. Vroeger werden de houten schepen „op het oog" gebouwd d.w.z. zonder tekening. Met een stalen boot ligt dat anders. Er dient een goede tekening van vervaardigd te worden, waarnaar de staalbouwer vanaf het bord kan werken. Het oog van de meester moet nu de ontwerper bezitten. Daar hangt vanaf of het een mooie schouw wordt.
Ook zijn er klassevoorschriften voor ronde en platbodemjachtén welke uitgegeven worden door het Centraal Bureau voor Watersport. En, zoals U misschien zult weten, is er een vereniging van eigenaren van Ronde en platbodemjachten welke zeer actief is. In de klasse zeeschouwen worden opgenomen alle zeeschouwen, Zeeuwse schouwen en soortgelijke schepen. Deze worden gesplitst in schepen met een waterlijnlengte van 6,26 t/m 8,50 m en van 8,51 t/m 11,00 m. resp. onder de zeiltekens „ZC" en „ZB". Een formule is uitgedacht om ieder schip zijn handicap voor het
wedstrijdzeilen te geven.
Op deze pagina kunt U een zeeschouwontwerp aantreffen zoals Ontwerper J. Kraaier uit Wormerveer (ontwerper N.B.J.A.) zich de ideale lijnen voor een zeeschouw gedacht had. De lengte van het schip is 9 m. bij een breedte van 3,45 m. en een waterverplaatsing van 6 ton.
Er valt niet aan te twijfelen( het is een echte zeeschouw met alles er op en er aan. De verhoudingen van romp en tuig zijn juist gekozen. Vooronder zijn drie slaapplaatsen 2 st. langs en 1 stuk dwars voorin. Ook de dinette kan ingericht worden tot een dubbel bed. Ook kastruimte is in voldoende mate aanwezig.

1985

maart 1985

maart 1985: Spiegel der Zeilvaart maart 1985 nummer 2 - De Kajuitschouw ontwerp J Kraaier Egmond aan Zee

Een klassiek schip met veel ruimte aan boord
De zeilschouw is nog steeds in. Het hart van vele zeilers trekt naar het klassieke schip. Een schip met traditie. De schouw is eenvoudig van vorm maar wel doelmatig. Een stoer en degelijk schip, niet te kostbaar in aanschaf en onderhoud en het kan ook nog prima zeilen. Er worden nog regelmatig schouwen gebouwd van echt, massief eikehout door echte vaklieden. Ook zijn er schouwen gebouwd van hechthout, een geschikt materiaal voor afwikkelbare oppervlakken, terwijl de grotere schouwen, de zeeschouwen, van staalplaat worden gebouwd. 
Het hierbij afgebeelde ontwerp is van de jachtarchitect J. Kraaier N.B.J.A. te Egmond aan Zee. Het is een kleine kajuitschouw met een  lengte van 6.15 m. bij een breedte van 2.40 m. Het zeiloppervlak is 20 m2. De boot bevat vier slaapplaatsen, een kleine kombuis, toiletmogelijkheid en een zelf-lozende kuip. De romp van het schip kan gebouwd worden van staalplaat, massief hout of hechthout. 

pdf SdZ 1985 nr02 maart - De Kajuitschouw ontwerp J Kraaier Egmond aan Zee

2017

12 oktober 2017

12 oktober 2017: Informatie van oud-eigenaar G. Muilwijk uit Amersfoort

Ik heb de boot in bezit gehad van 12 juli 1969 tot 6 september 2017. Ik heb ermee gevaren vanuit Aalsmeer, op de Westeinder, vanuit Amsterdam op de Nieuwe meer en later op het buiten IJ (met gunstige wind - 3 B). Ook op het IJsselmeer en op de Dieën boven Amsterdam Noord. Ook op het Hollandsch Diep en de Nieuwe Merwede en in de Biesbosch. Het laatste vaargebied was het Eemmeer, vanuit Spakenburg. Ik heb er tochten mee gemaakt over de randmeren naar De Beulaker Belter Wiede en naar Friesland. 
Toen ik de boot kocht, heb ik hem de kleuren gegeven die volgens het boek van T. Huitema bij een Friese schouw horen, ook al is ''t IJpaert' volgens mij niet een Friese schouw. Misschien een Hollandse? De duif op het roer heb ik er toen ook in uitgesneden, en ik heb de sterren op de zwaardkoppen en de witte bies en de waterlijn aangebracht. Bijgaand een paar foto's.

In de winterstalling
In de winterstalling
Het originele katoenen tuig
Het originele katoenen tuig
Het naambord
Het naambord

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht