Theepot

Theepot

De 'Theepot" is een geklonken stalen Lemsteraak van 10.50m en zou volgens overlevering rond 1920 gebouwd zijn. Het Fries Scheepvaart Museum bezit een drietal foto's van een tewaterlating bij Fa. J. Boomsma Scheepsbouw "De Houkesloot" in Sneek waarop een schip staat afgebeeld wat in een paar bijschriften "Enkhuizer bol" wordt genoemd, maar sprekend op de 'Theepot' lijkt. In de Waterkampioen van december 1959 staat hetzelfde schip ook afgebeeld als Lemsteraak, ontworpen door H. Kersken sr.,tijdens de tewaterlating en daarbij wordt vermeld dat de opdrachtgever, J.E. Kuipers uit Laren, tijdens de bouw is overleden. De familie heeft toen opdracht gegeven het schip af te bouwen. De aak had tijdens de tewaterlating geen zwaarden, maar 1,5 ton ballast op het vlak

Voor zover we nu weten heeft een onbekende zakenman uit Rotterdam de 'Theepot' in 1960 gekocht en laten ombouwen door Boomsma. Zijn toen de zwaarden aan het schip gekomen? De eerst bekende eigenaar is dan Dhr. Ydema in Stavoren in 1965. Het schip draagt dan de naam 'Louisa Franciska'. In 1985 wordt de aak verkocht aan apotheker Hensmann in Essen en krijgt ze de naam 'Anita'. In 1997 kopen de huidige eigenaren Doris en Toni von Häfen haar en krijgt het schip een ligplaats in Bremerhaven. Ze noemen haar 'Theepot' (Teepott in in Duitsland een soort geuzennaam, maar vanwege de Nederlandse afkomst wordt het 'Theepot').

Fa. J. Boomsma Scheepsbouw "De Houkesloot" in Sneek

De werf werd gesticht door Jan Boomsma (1847-1936). De werf bouwde op deze plaats van 1880 tot 1913 alleen houten schepen. Daarna ging het over op ijzer en staal. Aan de overkant van de Houkseloot op 'Het eiland' werd door zoon Dirk Boomsma een tweede werf ingericht voor de bouw van stalen schepen. Na de oorlog werd er op de 'oude' werf ook begonnen met jachtbouw. In de jaren vijftig van de 20e eeuw werd er voornamelijk reparatiewerk gedaan naast veel verbouwingen en verlengingen van bestaande schepen.

Geen geschiedenis bekend van de eerste levensjaren in de vaart





Toni vaart met met zijn vrouw Doris regelmatig in Nederland en komt daarbij ook in Lemmer. Maar tot op heden is er geen aanvullende informatie boven water gekomen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2233 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1959 Ontwerper:H. Kersken sr.
Werf:Fa. J. Boomsma Scheepswerf "De Houkesloot" Werf plaats:Sneek
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:10,50 m Breedte berghout:3,40 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:64,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1958 – 1958 (tijdens bouw overleden) J.E. Kuipers, Laren
1965 – 1985 Dhr. Ydema, Stavoren ( Louisa Franciska)
1985 – 1997 Dhr. Hensmann, Essen ( Anita)
1997 – 2016 D. en T. von Häfen, Bremerhaven ( Theepot)
2016 – Nu (laatst bekend) D. Blum, Loxstedt ( Theepot)

Geschiedenis

1958

1958

1958: Uit het werfboek van fa. J. Boomsma in Sneek

Het werfboek van fa. J. Boomsma in Sneek wordt bewaard in het Fries Scheepvaart Museum in Sneek. We vonden daar een paar aantekeningen van de bouw van een Lemsteraak in terug. Dat zal te maken hebben met het feit dat de opdrachtgever tijdens de bouw overleed.

1959

1959

1959: Waterkampioen april 1959 nr1030 - Tewaterlating Lemsteraak bij de scheepswerf "De Houkesloot" van de fa. J. Boomsma te Sneek

Op de scheepswerf „De Houkesloot" van de fa. J. Boomsma te Sneek is een Lemsteraakjacht gebouwd, dat onlangs met goed gevolg is te water gelaten. Het jacht, dat van staal gebouwd is, is 9 meter lang, 3.25 m breed en 90 cm diep. Er zijn geen zwaarden, maar er is 1500 kg ballast in het schip aangebracht. Het totale zeiloppervlak bedraagt 42 m2. Tevens is er een 30 pk Albin benzinemotor in geplaatst. Het jacht is gebouwd in opdracht van wijlen de heer J.E. Kuipers te Laren, na wiens overlijden eind juli jl. de familie besloot de afbouw te laten doorgaan. De tewaterlating vond zonder enig feestelijk vertoon plaats. De tekening van deze Aak, waarvan de kajuit met mahoniehout is betimmerd, terwijl deze van vele gemakken is voorzien, werd gemaakt door de heer H. Kersken te Aalsmeer, die er een mooi en gerieflijk schip van heeft gemaakt. Het is al heel wat jaren geleden, dat er in Friesland een Lemsteraak werd gebouwd, maar de firma Boomsma heeft met dit schip getoond het wel te kunnen.

In het Fries Scheepvaart Museum bevinden zich nog 3 foto's van de tewaterlating

In de bijschriften staat dat het schip koud geklonken is boven de waterlijn en heeft bij een foto de foutieve aanduiding "Enkhuizer bol".

1960

1960

1960: Een "Kaufmann aus Rotterdam" koopt het schip en laat het verbouwen (?) bij Boomsma in Sneek

Nadat de famile van Häfen het schip heeft gekocht van een apother uit Essen, besluiten ze op onderzoek te gaan naar haar geschiedenis. Daarbij komen ze o.a. in het Fries Scheepvaart Museum, maar daar kunnen ze op dat moment niet verder helpen. Ze horen dat het museum de werf Boomsma in Sneek 'niet kent'. Dat is later zeker veranderd, want de collectie van het museum bevat nu vele foto's. Bijzonder is dat Andries Bosma, van wie het museum vele modellen in haar collectie heeft, jaren op de werf heeft gewerkt. 

Op een aantal foto's uit de collectie wordt de tewaterlating getoond van een Enkhuizer bol in 1959. Het ontwerp is van H. Kersken en het bijzondere aan dit schip is het bijschrift: "Ontwerp Kersken. Boven waterlijn geklonken (koud). Onder water gelast." In het Stamboek komen we geen Enkhuizer bol van Kersken tegen. Maar Kersken sr. en jr. hebben ook Lemsteraken getekend. Aan het vlak van de 'Theepot' is ook een kielbalk gelast. Bestaat de mogelijkheid dat de Theepot niet verbouwd is door Boomsma, maar gebouwd?

Het werfplaatje is gemonteerd op de 'Theepot'. Het wandbord was een relatiegeschenk van de werf. De tewaterlating is van een Enkhuizer bol (ontwerp Kersken) in 1959.
Het werfplaatje is gemonteerd op de 'Theepot'. Het wandbord was een relatiegeschenk van de werf. De tewaterlating is van een Enkhuizer bol (ontwerp Kersken) in 1959.

2010

augustus 2010

augustus 2010: De 'Theepot' op haar ligplaats tijdens Sail Bremerhaven 2010

2014

augustus 2014

augustus 2014: De 'Theepot' neemt deel aan het Hafenfest 2014 in Papenburg

De eigenaren Doris en Toni von Häfen uit Bremerhaven
De eigenaren Doris en Toni von Häfen uit Bremerhaven

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht