Thistle III

Thistle III Verdwenen

Volgens een artikel in de Waterkampioen nr. 13 in 1970 staat er in het clubhuis van de Royal Yacht Club in Antwerpen een getuigd model van deze Hoogaars. Ze zou in 1897 gebouwd zijn bij de Gebr. Meerman in Arnemuiden. In 1970 heeft Harry Smit uit Deventer de Hoogaars opgehaald uit België en naar Spakenburg gebracht. Volgens hem is het schip van 1930 tot voor de oorlog in Ierland geweest  en daarna weer naar België gekomen. In 1987 is het aangeboden aan het Ned. Scheepvaartmuseum in Amsterdam in bouwvallige staat. maar geweigerd. Vervolgens is ze afgezonken naast de Charlotte Rhodes in de Houthaven in Amsterdam. Thistle is een Engelse meisjesnaam. Het betekent `distel`.

Eigenschappen

Plaquette nummer:9143 Zeil nummer: OA1
Categorie:V Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1897 Ontwerper:Gebr. Meerman
Werf:Gebr. Meerman Werf plaats:Arnemuiden
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:18,30 m Breedte berghout:5,30 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:130,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1897 – onbekend Royal Yacht Club de Belgique, Antwerpen (B) ( Thistle III)
Rond 1908 – onbekend L. Duvillier & Ch. Naudts, Gent (Frans: Gand) ( Kwazind)
1927 +/- – onbekend William Murdock, Antwerpen (B) ( Thistle III)
onbekend – onbekend ( Eve Mary)
1970 – onbekend Harry Smit, Deventer ( Thistle III)
1979 – 1984 H.J.M. en A.J.M. Gentenaar, Leidschendam ( Thistle III)

Geschiedenis

1897

1897

1897: Gebr. Meerman bouwen waarschijnlijk de grootste Hoogaars ooit

Een van de grootste opdrachten voor de gebr. Meerman was de bouw van hoogaars Thistle III in 1897 voor de Royal Yacht Club de Belgique te Antwerpen. Dit vaartuig van 42 ton met een lengte van 18 meter en een zeiloppervlak van 161,66 m, is waarschijnlijk de grootste hoogaars die ooit werd gebouwd.
(Bron: Heemkundige Kring Walcheren).

1900

1900

1900: Foto met bemanning

1908

1908

1908: De 'Thisle III' in de lijst van Société Royale Nautique Anversoise (S.N.R.A. Antwerpen)

Werner Huybrechts, archief S.R.N.A., schrijft ons:
In lijst S.R.N.A. Yachts : Kwasind hoogaerts 19.8t port d'attache : Gand eigenaars L.Duvillier & Ch.Naudts (geen datum 1908 ev.). Beide heren waren lid van de S.R.N.A. en de yacht club de Gand. Ook vermelding bouwer Vermeeren frères ; maar dat zal dus Meerman moeten zijn? Waterlijn 15,98 m.

pdf Bakermat Antwerpse Yachting: S.R.N.A. was de eerste watersportvereniging die zich in 1879 op de Linkeroever van de Schelde vestigde

1970

1970

1970: Waterkampioen oproep en reactie

Thistle III met regenbogen 30, 21, 17 en vermoedelijk 29 voor de wind zeilend op de Maas rond 1930
Thistle III met regenbogen 30, 21, 17 en vermoedelijk 29 voor de wind zeilend op de Maas rond 1930

In de peiling: Hoogaars of Hengst

Het aantal reacties op 'in de peiling' in nummer 13 van de Waterkampioen is overweldigend geweest. In soms zeer duidelijke termen werd aan ons verstand gebracht dat de OA1 in geen geval een Hengst is, maar een Hoogaars.Om het beeld op te bouwen over dit schip, enkele citaten uit brieven die wij ontvingen: De heer F. J. Huysser uit Amsterdam schrijft: 'AI op het eerste gezicht is te zien, dat dit schip géén Hengst is; het berghout van een Hengst verspringt midscheeps, waarbij dat van het voorschip dienst doet als zwaardklamp. Het schip op de foto heeft een over de gehele scheepslengte doorlopend berghout met in het achterschip het voor een Hoogaerts karakteristieke oplopen en naar binnen vallen van de stuizen.
In de eerste jaargang van de Waterkampioen, 1927, staat op bladzijde 110 de foto van een Hoogaerts met een zeilnummer overeenkomend met dat van het nummer, hetwelk te zien is op de foto, welke nu in de Waterkampioen staat, met als onderschrift 'Het Belgische hoogaertsjacht Thistle, eigenaar de Heer W. Murdoch.

De heer F. G. Spits uit Groningen gaat iets verder met zijn informatie: 'De foto heeft zeer waarschijnlijk betrekking op de jubileumwedstrijden (75 jaar) van de 'Maas' en de 'Dordtse' Roei- en Zeilvereniging in juni 1926 op de Lek. In afwijking van uw veronderstelling is aan bakboord te loevert de grote jager op de jagerspier uitgebracht, terwijl uit de foto’s blijkt dat in plaats van een stagfok een halfwinder over stuurboord wordt gevoerd. De halfwinder wordt vastgemaakt op de nok van de kluiverboom en wordt niet op een stag gevoerd; het voorlijk is daarom meestal van staaldraad gemaakt, terwijl het zeil zeer hol gesneden is. Deze zeilvoering bij ruime rakken was destijds eveneens gebruikelijk bij de grote Lemsteraakjachten.'

Een belangrijke aanvulling komt van de heer H. W. Stapel uit Rotterdam, bestuurslid van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten: 'Op weg met mijn Hoogaarts Aladdin via Antwerpen naar Parijs, was ik in het clubhuis van de Royal Yacht Club de Belgique te Antwerpen. In dit clubhuis staat een schitterend getuigd model van de OA1, ongeveer 80cm lang. Op het koperen plaatje staat met Engelse tekst de naam Thistle III en gegevens, het plaatje vermeldt: Thistle III, ex Eve Mary, ex Kwazind, Meerman te Amemuiden,1897.
Zeiloppervlak 130 m', lengte 18,30m, waterlijn 14.00m en breedte 5,30m. Ook kregen wij een telefoontje van de huidige eigenaar van deze Hoogaars, Harry Smit uit Deventer. In februari heeft hij het schip opgehaald uit België en het ligt nu in Spakenburg. Volgens de heer Smit is het schip van 1930 tot voor de oorlog in Ierland geweest en is daarna weer naar België gegaan.
Waarschijnlijk is het de grootste Hoogaars die ooit is gebouwd, vermoedelijk als inspectievaartuig. De heer Smit wil het schip weer in oude staat terug brengen.

Over de plaat waar de foto gemaakt kan zijn, geeft de heer P. P. Moerman uit Heerjansdam wat andere gegevens: 'Op de foto staan verscheidene regenbogen, kennelijk een wedstrijd, met ondermeer regenboog 17, het schip, waar ik jaren lang als bemanning op heb gevaren bij stuurman H.C. de Goederen Sr. Naar mijn weten zijn er nooit georganiseerde Regenboog-wedstrijden op de Lek gehouden. Ik neem aan, dat het een beeld is uit de wedstrijden van de Zeilvereniging 'De Maas, welke vereniging om de twee jaarwedstrijden hield vanaf de Parkhaven naar Hoek van Holland, 's morgens heen en 's middags, een nieuwe wedstrijd, terug.
De Regenbogen voeren dit traject, terwijl grotere schepen, tenzij het te hard woei, verdeeld in verschillende handicapklassen om het lichtschip heen gingen, dus buitengaats. Naar mijn mening is de foto genomen op de Waterweg, tussen Hoek van Holland en Maassluis.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht