Trekvogel

Trekvogel Opgeschort

De Lemsteraak 'Trekvogel' is in 1986 en de jaren daarop door Jachtwerf Stofberg & zn gerestaureerd. De restauratie staat uitgebreid beschreven in Spiegel der Zeilvaart 1989 nummer 1. In 1995 werd het schip ingeschreven door Zomerland BV. Het schip werd daarbij ingedeeld in Categorie A. In 1997 is er een (midden)stuk uit de zware kielbalk verwijderd en vervangen door een nieuw stuk plaat. Daardoor ontstond er tussen de SSRP en een nieuwe eigenaar een discussie over de 'originaliteit' van het schip en daarmee de indeling in Categorie A. 

Deze discussie had uiteindelijk tot resultaat dat de 'Trekvogel' niet weer werd 'her-ingeschreven' in het Stamboek en ook niet meer als Varend Monument te boek staat. In 1998 verscheen over de aanpassingen een artikel in de Spiegel der Zeilvaart. De Lemsteraak 'Trekvogel' is daarom verhuisd naar de Categorie O(pgeschort).

Eigenschappen

Plaquette nummer:1560 Zeil nummer: V8
Categorie:O Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1913 Ontwerper:H. de Boer
Werf:Gebr. de Boer Werf plaats:Lemmer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,54 m Breedte berghout:5,00 m
Diepgang:1,25 m Masthoogte water:23,00 m
Oppervlakte grootzeil:112,50 m2 Oppervlakte fok:63,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:49,00 m2
Oppervlakte totaal:224,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1913 – 1920 W.H. Kalis, Dordrecht ( Helena)
1920 – 1936 S. Del Monte, Rotterdam/Brussel ( Trekvogel)
1936 – onbekend Mr Lovegrove, Teddington ( Speriamo)
1976 – onbekend J.A.E. Kuyntjes, Breukelen ( Trekvogel)
1990 – 1995 P.S.B. van Doorn, Blaricum ( Trekvogel)
1995 – 1997 Fa. Zomerland ( Trekvogel)
1997 – onbekend ( Trekvogel - in 1997 geplaatst in Categorie O(pgeschort))
2000 – onbekend A.F. Veldhuijzen van Zanten, Arkel ( Trekvogel (Categorie O))
2010 – onbekend Dr. Herz Richard, Onze-Lieve-Vrouw-Waver (B) ( Trekvogel (Categorie O))

Geschiedenis

1989

februari 1989

februari 1989: Spiegel der Zeilvaart februari 1989 nummer 1 - Lemsteraak Trekvogel gerestaureerd

In oktober 1987 zeilde de Lemsteraak „Trekvogel" weer na een grondige restauratie. Dit 17,50 meter lange en 4,90 meter brede schip werd in 1912/1913 gebouwd bij Gebr. de Boer te Lemmer in opdracht van W. H. Kalis (van het latere baggerbedrijf Bos-Kalis) te Dordrecht. In de werfboeken van 1912 werd de aak onder bouwnummer 31 vermeld. De zeilen werden gemaakt door M. F. de Vries te Lemmer. Deze Lemsteraak werd op 22 juni 1913 als „Helena" te watergelaten.

Rond 1920 werd Ir. S. Del Monte de eigenaar. Hij woonde in Rotterdam maar verhuisde in 1923 naar Brussel. De naam werd veranderd in „Trekvogel" maar de aak bleef in de jachthaven van „De Maas". Er werden zowel na het Engelse „avontuur" in Nederland als België vele wedstrijden gevaren. Ook was de aak aanwezig bij de vlootschouw van 1923 te Amsterdam. 

In 1936 werd het schip verkocht naar Engeland. Achter een coaster werd hij naar de nieuwe ligplaats gesleept. Eigenaar werd Mr. Lovegrove in Teddington aan de Theems die de naam wijzigde in „Speriamo". In 1937 werd de Amerikaan F. G. Morill eigenaar, en als schipper werd de Nederlander Jan Zetsema uit Heeg aangesteld. Deze schipper bracht de aak in 1938 naar Nederland om hem daar gereed te maken voor een reis langs de kusten van West-Europa. Enkele weken voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog was hij met de aak op de Färöer eilanden.

Na terugkeer in Engeland werd de aak opgelegd aan de Engelse ZW kust, totdat Jan Zetsema halverwege de oorlog het schip moest verlaten. De aak werd verhaald naar de oostkust en diende de rest van de oorlog als een soort drijvend onderkomen voor geallieerde marine-officieren. Na de oorlog waren er verschillende Engelse eigenaren, de laatste was R. M. Lane uit Poole en deze zette de aak van binnen en van buiten in de ferrocement en gebruikte hem als woonboot.

In 1976 kocht J. A. E. Kuyntjes te Breukelen de aak en deze haalde op de werf Poppen te Lemmer, voorheen Gebr. de Boer, het ferrocement er weer af. Waar nodig werden er nieuwe stukken in het schip gezet. Tevens werd er een nieuw tuig gemaakt. Tot 1986 gebruikte Kuyntjes het schip o.a. voor werkweken voor leerlingen van zijn school.

In het najaar van 1986 kwam de Lemsteraak bij Stofberg voor de wal. Tijdens het verwijderen van de opbouw kwam er steeds meer „narigheid" boven water. Knieën waren verdwenen, het dek en de boeisels moesten gedeeltelijk worden vervangen en ook vlak en huidplaten waren hier en daar aan vervanging toe.
Overal zat beton. En toen dat was weggehakt bleek dat het vlak op sommige plaatsen zelfs verdriedubbeld was. Het probleem van slopen van verroest staal is dat je er met een snijbrander niet doorkomt. Nadat alle staalwerk klaar was en een gave, hechte romp was verkregen, kon Stofberg met het opbouwen beginnen. Samen met de opdrachtgever werd het interieur uitgekiend. Het voordeel van Stofberg en zijn mensen is dat ze geen tekeningen nodig hebben. „Wat hun ogen zien maken hun handen".

pdf Spiegel der Zeilvaart februari 1989 nummer 1 - Lemsteraak Trekvogel gerestaureerd

1998

oktober 1998

oktober 1998: Spiegel der Zeilvaart oktober 1998 nummer 8 - Drie nieuwe 16.65m Lemsteraken in aanbouw

In de winter van 1996-1997 kreeg ons bureau (Piet van Oossanen) de opdracht voor het uitvoeren van een studie naar de wijzigingen die nodig waren om de 17,5 m Lemsteraak 'Trekvogel' in het VA wedstrijdveld, op Line honours', beter te doen presteren. Deze studie resulteerde in een grondige verbouwing van het in 1913 door De Boer ontworpen en gebouwde jacht, waarbij het onderwaterschip en het tuigplan in belangrijke mate werden gewijzigd. In het daaropvolgende wedstrijdseizoen werd een groot aantal wedstrijden op gezeilde tijd gewonnen. Dit resulteerde in een opdracht, eind 1997, voor het ontwerpen van een 16 m Lemsteraak, die in wedstrijden op basis van gecorrigeerde tijd middels de bekende Tijdvermenigvuldigingsfaktor (TVF), ook succesvol moet zijn. Deze opdracht was eveneens afkomstig van de eigenaren van de 17,5 m Lemsteraak 'Trekvogel'. Van het ontwerp zijn drie schepen gebouwd: de 'IJsvogel' (VA161), de 'Maasvogel' (VA163) en de 'Spotvogel'. De laatste naam is later veranderd in 'Wadvogel'. 

pdf SdZ oktober 1998 nr08 - Drie nieuwe 16.65m Lemsteraken in aanbouw

2010

2010

2010: Lemsteraak 'Trekvogel' naar België

Uit Belgian Ships Archive:

TREKVOGEL Lemsteraak, eigendom van de B.V.B.A. Doktersvennootschap Dr. Herz Richard uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver - nieuwe inschrijving (Scheepshypotheekbewaring 11/06/10).

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht