Tuimelaar

Tuimelaar Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De geschiedenis van de scheepswerf van de familie Balk gaat terug tot de achttiende eeuw. Hoewel in de negentiende eeuw op de werf van Balk verschillende (kleinere)vissersvaartuigen werden vervaardigd was het bedrijfje voornamelijk een ‘reparatiewerf’. In 1937 nam Daan Balk de werf over van zijn vader. In hetzelfde jaar liet hij op de werf een schuur (lees: werkplaats) bouwen. Na de Tweede Wereldoorlog vormde de naderende inpoldering een steeds grotere bedreiging voor de werf. De opkomst van het watertoerisme bood uiteindelijk redding, al veranderde de aard van de werkzaamheden daardoor geleidelijk. Daan's zoon bekwaamde zich in de jaren vijftig in het metaalvak en legde zich hoe langer hoe meer toe op reparaties aan stalen plezierjachten en beroepsvaartuigen. In 2008 gaat de Stichting tot Behoud van Elburger Botters over tot de aankoop van de werf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:619 Zeil nummer: VB53
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:
Werf:Daan Balk Werf plaats:Elburg
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,55 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1988 H.P.C. Schram, Bolnes ( Tuimelaar)

Geschiedenis

1970

juli 1970

juli 1970: Zomerreünie in Lemmer met de 'Tuimelaar (VB53) in het eskader lemsteraken

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht