Twee Gebroeders

Twee Gebroeders Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het Skûtsje 'Twee Gebroeders' is in 1901 in Leeuwarden gebouwd. De werf is niet bekend maar het zou de werf met de naam Werf op de Schildkampen kunnen zijn geweest. In de oorlog is de werf met werfboeken verbrand en het is dus niet meer te achterhalen. Rond 1950 is het Skûtsje verbouwd tot woonschip. Op 8 juni 1980 werd het schip aangekocht door Jan Niestern te Mijdrecht die het schip na een restauratie in 1982 weer in de vaart bracht. Het schip kreeg weer de oorspronkelijke naam 'Twee Gebroeders'. Zeer veel aandacht werd besteed aan het weer in oorspronkelijke staat terugbrengen van het schip. Uiterlijk lijkt het schip sprekend op het model in het Fries Scheepvaart Museum van het Friese Skûtsje Vier Gebroeders gebouwd door Iege Blom.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1789 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1901 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:Leeuwarden
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,20 m Breedte berghout:3,40 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:14,20 m
Oppervlakte grootzeil:45,70 m2 Oppervlakte fok:26,30 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:72,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1901 – 1918 H. Slof, Joure ( Twee Gebroeders)
1918 – 1930 ( Drie Gezusters)
1937 – 1950 Gerrit van der Wal, Harlingen ( Drie Gebroeders)
1950 – onbekend ( Ali)
1979 – 1980 Nutte Teakstra en Cynthia Thuyns, Boskoop ( Desiree)
1980 – 1984 Jan Niestern, Mijdrecht ( Twee Gebroeders)
1984 – 2000 F.G. Koch, Sint Jansklooster ( Twee Gebroeders)
2000 – onbekend E.A. Maasdam, Akkrum ( Twee Gebroeders)

Geschiedenis

1982

28 mei 1982

28 mei 1982: Geschiedenis van het Skûtsje 'Twee Gebroeders'

Gegevens tot 1950 gebaseerd op een gesprek met de heer Alberts van de Scheepsmetingsdienst te Groningen.

Bouw
Gebouwd in 1901 in Leeuwarden. De werf is niet bekend maar het zou de werf met de naam Werf op de Schildkampen kunnen zijn geweest. In de oorlog is de werf met werfboeken verbrand en het is dus niet meer te achterhalen.

1ste meting
Datum/bureau: 29 september 1904 te Sneek Metingsmerk: S606N
Naam:    Twee Gebroeders
Eigenaar:    H. Slof te Joure
Inventaris:    2 fokken, 3 vaarbomen, kachel, tafel, 4 stoelen, 1 zeil, watervat.
Overdracht aan A. Ferdinand(s) te Leeuwarden op 24 april 1914.

2de meting
Datum/bureau: 31 juli 1918 te Leeuwarden Metingsmerk: S606N
Naam:    Drie Gezusters (roefschip)
Inventaris:    2 ankers, 2 zeilen, kookkachel, watervat, 4 kruiwagens
Opmerkingen: Meting werd uitgevoerd wegens verwijdering "wegering uit romp'. Volgens meetbrief van 1979 werd deze 2de meting verricht in 1908 en was de naam Drie Gebroeders(?). Kan het zijn dat ten onrechte het oude metingsmerk wordt vermeld? Hoogte den 19 cm.

3de meting
Datum/bureau: Metingsmerk: Naam:
Eigenaar: Inventaris: Opmerkingen:
4de meting    16juli 1930 te Leeuwarden Metingsmerk: L1937N
Drie Gebroeders
Gerrit van der Wal (1937 - 1950) te Harlingen
3 ankers, 1 tros, 2 meertouwen, 2 dekkleden, loopplank
Hoogte den 30 cm, Laadvermogen 30 ton. Na jaren varen nog enige jaren als woonschip te Harlingen gelegen. De opbouw van het woonschip was op de den gebouwd.

4de meting
Datum/bureau: 13 mei 1950 te Amsterdam
Metingsmerk: A 14150 N te Amsterdam
Naam:    Ali (woonschip)
Opmerkingen: Onder het dek werd de snijbrander doorgehaald en het schip werd geheel als woonark opgebouwd

5de meting
Datum/bureau: 18 september 1979 te Rotterdam
Metingsmerk: RN63, brandmerk van teboekstelling: 262 B UTR 1950
Naam:    Desiree (woonschip)
Eigenaars:    Nutte Teakstra en Cynthia Thuyns te Boskoop
Indeling:    hal, toilet, keuken, slaapkamer, woonkamer en douche

Restauratie
Op 8 juni 1980 werd het schip aangekocht door Jan Niestern te Mijdrecht die het schip na een restauratie in 1982 weer in de vaart bracht. Het schip kreeg weer de oorspronkelijke naam Twee Gebroeders. Zeer veel aandacht werd besteed aan het weer in oorspronkelijke staat terugbrengen van het schip. Uiterlijk lijkt het schip sprekend op het model in het Fries Scheepvaart Museum van het Friese Skûtsje Vier Gebroeders gebouwd door Iege Blom. Voor de blokken werden antieke blokken gebruikt of werden nieuwe buitenbeslag blokken gemaakt. Van binnen werd weer een originele roef ingebouwd met schouw, bedstee, kastjes en houtsnijwerk. Het vooronder werd weer in ere hersteld en de deuren naar het ruim werden geklonken. De den werd teruggebracht tot de oorspronkelijke hoogte en werd voorzien van oude scheepsluiken. In het ruim werd een Perkins 4.108 scheepsdiesel (38kW) geïnstalleerd.

Twee Gebroeders onder zeil
Op 10 augustus 1984 werd de Twee Gebroeders aangekocht door F.G. Koch en M. Koch-Uljee te Sint Jansklooster. Het schip werd voorzien van zeilen van halfom doek. In Sint Jansklooster is 't Veentje, een oud turfhaventie, de thuishaven. Het vaargebied is Friesland, Overijssel, IJsselmeer, Nederlandse en Duitse Waddenzee en de Oostzee.
Op 24 augustus 1984 werd de teboekstelling bij het Kadaster van de Openbare Registers in de Provincie Noord Holland te Amsterdam aangepast. Type en inrichting werden als volgt vermeld: Friese Tjalk, dek en roef van staal, vooronder met twee kooien, roef met hout betimmerd, 2 persoons kooi in achteronder, houten luikenkap, vrachtruim met houten buikdenning, mastkoker, zwaarden, mast, giek en gaffel.
Nadien zijn in het ruim zonder de den te verhogen aangebracht 6 kooien, een keukentje, watertank, wc en gasbun. Op zes plaatsen zijn kleine perspex ramen weggewerkt in het vlak van de luiken.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht