Visotter

Visotter

Nederland heeft enkele uitstekende bouwers van ronde schepen en platbodems. Met namen die iedere liefhebber in volgorde van zijn voorkeur zelfs in zijn slaap kan opzeggen. De Boer uit Lemmer had en heeft bij de kenners een bijna magische naam. De Lemsteraken van die werf behoren nog steeds tot de fraaiste die er varen en er zijn na het overlijden van de heer A. de Boer dan ook vele achterhoedegevechten geweest over zijn tekeningen. Echter voordat ontwerper / bouwer De Boer, indertijd ook de ontwerper van het koninklijke jacht 'De Groene Draeck', in 1978 stierf, stond zijn beslissing al vast. Zijn wens was, dat de aken van zijn tekeningen alleen gebouwd zouden mogen worden door Fokke en Jelle Hummel. Twee broers die al via hun grootvader en vader aan de werf van De Boer gebonden waren. Deze aak is in 1991 gebouwd.

Lemsteraak De Visotter (VA 114) van Andre Sterk uit De Lemmer. Ontwerp A. de Boer, bouw Jachtwerf Hummel, De Lemmer. (Foto: Hielke Roelevink)
Lemsteraak De Visotter (VA 114) van Andre Sterk uit De Lemmer. Ontwerp A. de Boer, bouw Jachtwerf Hummel, De Lemmer. (Foto: Hielke Roelevink)

De lijnen van deze aak komen vrijwel overeen met die van de Lemsteraakjachten ‘Onrust’ en ‘De Groene Draeck’. Dergelijke schepen missen de eivorm van de visaken. Ze zijn veel gestrekter, wat overigens onvermijdelijk is. Het is niet mogelijk de vorm van de visaak met zijn sterke zeeg en eivorm ongewijzigd zo sterk te vergroten. Dat zou leiden tot een schip met een onmogelijk hoge kop. Omgekeerd zijn grote schepen ook niet zomaar te verkleinen zonder aanpassing van de verhoudingen. Bijvoorbeeld een Volendammer kwak verkleinen met 60% zodat er een scheepje ontstaat van 6 meter lengte, leidt tot een veel te lage kont.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1609 Zeil nummer: VA114
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1991 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Gebr. Hummel Werf plaats:Lemmer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,19 m Breedte berghout:5,05 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:21,00 m
Oppervlakte grootzeil:80,00 m2 Oppervlakte fok:46,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:34,00 m2
Oppervlakte totaal:160,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Datum laatste schouw: 15-05-2009

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1991 – Nu (laatst bekend) A.A.J. Sterk, Lemmer ( Visotter)

Geschiedenis

2012

2012

2012: De Visotter in het boek 'Lemsteraken voor de Recreatie' van Dirk Huizinga

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek 'Lemsteraken-voor-de-recreatie'
Lemsteraken van voor de oorlog werden geklonken. Er werdweliswaar in de dertiger jaren een voorzichtig begin gemaakt met het lassen van schepen, maar gebruikelijk was dit nog lang niet. Een opmerkelijke eigenschap van gelaste schepen is, dat deze bij goed laswerk direct waterdicht zijn. Dat was bij geklonken schepen niet het geval. Die lekten door de naden van het klinkwerk, totdat optredende corrosie (roest) in de overlappende naad, al dan niet vermengd met teer, hetlekken deed stoppen. Bij oudere geklonken schepen staat men er niet meer bij stil dat deze aanvankelijk niet echt waterdicht waren. 

Lemsteraakjacht ‘De Visotter’(VA 114) met zoomwerk van gelaste gangen onder het berghout. Modern ontwerp  op basis van tekeningen van Gebroeders De Boer door jachtwerf Gebroeders Hummel, De Lemmer.
Lemsteraakjacht ‘De Visotter’(VA 114) met zoomwerk van gelaste gangen onder het berghout. Modern ontwerp op basis van tekeningen van Gebroeders De Boer door jachtwerf Gebroeders Hummel, De Lemmer.

2013

14 mei 2013

14 mei 2013: Lemmer Ahoy 2013

Uit het Stamboek Nr 2 - Behou(d)t het Goede

Heeft deze foto toelichting nodig?

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek 'Lemsteraken-voor-de-recreatie':

Dat ook de traditionele Lemsteraken plat kunnen gaan, beleefde André Sterk met zijn ‘Visotter’. Tijdens het zeilevenement Lemmer Ahoy , medio mei 2013, stond er stevige bries na enige dagen van harde wind. Tijdens de wedstrijd kwam de Visotter in de greep van een windvlaag die het schip bijna omdrukte. Ondanks die gevaarlijke schuiver, sommigen zeiden dat de vleugel het water raakte, maar dat was overdreven, zeilde Sterk de wedstrijd ‘gewoon’ uit. Er was het nodige water in het schip gekomen, maar gelukkig waren er bij de bemanning geen ongelukken. Iedereen had zich tijdig vast kunnen grijpen, niemand was overboord gegaan. Een aak van 15 meter kan niet omslaan, zo beweerde Sterk traditiegetrouw en dat bleek nu maar weer eens in de praktijk. Maar zonder gevaar is een hellinghoek van meer dan 45 graden natuurlijk niet. En omslaan kan een aak als de Visotter (met de lijnen van De Groene Draeck) in theorie wel degelijk. De statische stabiliteit van deze De Boer aak is groot genoeg om bij 90 graden slagzij nog terug te komen, maar in werkelijkheid geldt een dynamische stabiliteit. Op relatief rustig water is de oprichtende kracht bij 45 graden helling nog  groot genoeg. Bij hoge golven op zee zou een aak bij zo’n helling door een zee dwarsscheeps zomaar kunnen kenteren.

Reactie van Arthur van Raalte VB 136 – Juffrouw Ooievaer (13 mei 2014)

N.a.v. het artikel in “uit het Stamboek #2” en foto met de tekst “De Visotter tijdens de wedstrijd Lemmer Ahoy, mei 2013,  gefotografeerd vanaf de Lemsteraak ZA 1.De fotograaf is ons onbekend.“ eronder, heb ik naar een van de bemanningsleden van de ZA1 geschreven. Toeval bestaat niet, maar zie bijgevoegd de serie met foto’s die hierbij horen. Ook wie de fotograaf van de foto was is nu duidelijk…het was Hielke Roelevink. Overigens staan alle beelden van Lemmer Ahoy 2013 op zijn site onder de tap Zeil wedstrijden.

Lemsteraak plat, een film/slideshow van Hielke Roelevink

Toelichting Hielke Roelevink: Tijdens de laatste dag van Lemmer Ahoy 2013 mocht ik mee met de Lemsteraak 'ZA1 De Jager' van Erik Hermans om foto's te nemen. Van enkele beelden is dus deze slide show gemaakt waaronder de foto's van de 'Visotter'.

Lemsteraak plat

Lemsteraak plat

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht