VN35 Zeester

VN35 Zeester

In navolging van de Vollenhovense werf Kroese ging ook de werf van Snoek in Blokzijl de bol bouwen. Bij deze schepen, die zwaar van model waren, liep het boeisel normaal in de steven als bij een botter, terwijl naast de beer ook beretanden aangebracht werden. Zoveel hoofden zoveel zinnen is buiten kijf van toepassing op de bouw van de vissersschepen in ons land, en het is dus niet te verwonderen dat, toen naast Snoek uit Blokzijl, ook Huisman van Ronduite, Wanneperveen, bollen ging bouwen, er wederom een soort bol ontstond met enkele voor die werf karakteristieke kenmerken.

Vlak voor 1940 is het bun in de 'VN35 Zeester' verwijderd en is er een kajuit op geplaatst. Gedurend de bezetting is het schip in Amsterdam geweest. Na de oorlog zijn er diverse restauraties uitgevoerd: 1946 door Rompa in Breda, 1952 door van Dooren in Dordrecht en in 1977 door Bültjer in Ditzum (Dld).

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:509 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1918 Ontwerper:H. Snoek
Werf:H. Snoek Werf plaats:Blokzijl
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,95 m Breedte berghout:3,35 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:11,04 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:25,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:65,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend L.J. de Meeker ( VN35 Zeester)
1967 – onbekend P. van Stek, Dordrecht ( VN35 Zeester)
onbekend – onbekend H. Draijer, Eindhoven ( VN35 Zeester)
1979 – 1997 K. ter Laan, Maarssen ( VN35 Zeester)
1997 – Nu (laatst bekend) A. Foppen, Harderwijk ( VN35 Zeester)

Geschiedenis

1967

juni 1967

juni 1967: Waterkampioen nr1199: Vollenhovense bol gerestaureerd

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht