Vrouwe Anna Maria

Vrouwe Anna Maria

Van en naar de Tjeukemeer kwam veel scheepvaartverkeer door Echtenerbrug voor transport van de turf uit de hoogveenafgravingen in Drenthe en Overijssel, waarvoor Zwartsluis het voornaamste knooppunt was. Schippers, die niet over de Zuiderzee bijvoorbeeld via Lemmer, konden of wilden varen, waren op deze route aangewezen. Naar verluidt was Jan Jans Bos Bos een begaafde vakman die in de ontwikkeling van ijzer geloofde. In 1888 kocht Jan Jans Bos percelen aan de zuidwestoever van de Pier Christiaansloot ten noorden van de brug aan de rand van Echten, later Echtenerbrug. Jan Jans Bos verplaatste in 1892 zijn bedrijf van de Delfstrahuister zuidkant van de Pier Christiaansloot/Tjonger naar het latere Hellingpad onder Echten.

De 'Vrouwe Anna Maria' is in 1905 gebouwd in opdracht van Douwe Heeringa uit Welsrijp. Ze is onder de naam 'Weldaad' te water gelaten.

Eigenschappen

Plaquette nummer:296 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1905 Ontwerper:J.J. Bos
Werf:J.J. Bos Werf plaats:Echtenerbrug
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,66 m Breedte berghout:3,41 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:12,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1905 – onbekend Douwe Heeringa, Welsrijp ( Weldaad)
1961 – onbekend J. Kerstholt, Haren ( Vrouwe Anna Maria)
1992 – Nu (laatst bekend) A.P. Kooij, Amsterdam ( Vrouwe Anna Maria)

Geschiedenis

1905

1905

1905: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Weldaad - Meetnummer L897N

1905

1905: Scheepmetingsbrief uit 1905: De 'Weldaad' wordt bevaren door S. Engelsma

1992

1992

1992: Fotoalbum

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht