Vrouwe Evelyn

Vrouwe Evelyn Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het Skûtsje 'Vrouwe Evelyn' is in 1915 op de werf "Welgelegen" op de Schilkampen in Leeuwarden gebouwd door Oebele Pieters van der Werff op de werf "Welgelegen". Ze is te water gelaten onder de naam 'Soli Deo Gloria' en in 1916 gemeten onder nummer S1135N. Na de oorlog is het schip verbouwd tot woonschip. Daarbij zijn de originele gang- en zetboorden verwijderd. Het schip heeft zeker 25 jaar in de woonschepenhaven van Sneek gelegen. Rond 2013 is de opbouw weer verwijderd, zijn nieuwe gangboorden, een dek, mastkoker en een zadeldakroef gelast. Daarna is de mast geplaatst en een aanvang gemaakt met het tuigen. Dat is in 2015 afgerond.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2264 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1915 Ontwerper:Ate Tjibbeles van der Werff
Werf:Ate Tjibbeles van der Werff - Welgelegen Werf plaats:Leeuwarden
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,62 m Breedte berghout:3,58 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:15,10 m
Oppervlakte grootzeil:68,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:30,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:98,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1915 – 1920 Andries Vrieswijk, Bolsward ( Soli Deo Gloria)
1920 – onbekend Jan Vrieswijk, Heeg ( Soli Deo Gloria)
1919 – 2015 Ruurd Walstra, Sneek
2015 – 2015 Marten Walstra, Sneek
2015 – 2018 A. Slotegraaf, Groningen ( Vrouwe Evelyn)

Geschiedenis

1916

24 mei 1916

24 mei 1916: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Soli Deo Gloria Meetnummer: S1135N

1938

oktober 1938

oktober 1938: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Soli Deo Gloria Meetnummer: G5006N

2015

2015

2015: Fotoalbum 2015

2017

25 mei 2017

25 mei 2017: In de Reitdiephaven in Groningen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht