Vrouwe Johanna

Vrouwe Johanna Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Enkhuizen, in de Republiek van de Verenigde Nederlanden een belangrijke handelsplaats, ervoer na de goede tijden ook slechte. In de negentiende eeuw was het geworden tot een slapend havenstadje, dromend van het verleden. Verdwenen was de oude glorie, toen zeeschepen af en aan voeren. Toch bleef er, zelfs in de magere jaren, altijd de visserij op de Zuiderzee. Er werd gevist met grote schepen, zoals botters en schokkers, maar vooral ook met kleine vaartuigen, zoals de bolletjes, waar minder kapitaal en mankracht voor nodig was. In diverse plaatsen langs de Zuiderzeekust vond je die kleinere vissersvaartuigen. Elke haven had haar eigen type, dus ook Enkhuizen.

Heel wat groter dan de 7.00 meter Enkhuizer bol is de 7.35 meter bol. Meer lengte betekent, meer breedte, meer hoogte en tenslotte aanzienlijk meer waterverplaatsing. De vorm van de 7.35 meter wijkt in zoverre van de 7.00 meter af dat de spantlijn naar het vlak toe veel ronder is.

De Enkhuizer bol 'Vrouwe Johanna' is in 1974 gebouwd door Kooijman en De Vries in Deil. De opdrachtgever was N.A. van der Ree uit Haarlem die haar bij de tewaterlating de naam 'Vrouwe Geertruida' gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:954 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1974 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,35 m Breedte berghout:2,88 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:9,50 m
Oppervlakte grootzeil:19,00 m2 Oppervlakte fok:9,40 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:7,00 m2
Oppervlakte totaal:35,40 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1974 – 1993 N.A. van der Ree , Haarlem ( Vrouwe Geertruida )
1993 – 1997 G. Beszelzen , Zeewolde ( Vrouwe Stephanie)
1997 – 2007 J. Kats, Hoogeveen ( Vrouwe Johanna)
2007 – 2011 B. Diebels, Venlo ( Vrouwe Femke Helena)
2011 – 2019 B. Roorda, Putten ( Vrouwe Johanna)
2019 – Naar Duitsland verkocht ( Vrouwe Johanna)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht