Vrouwenzand

Vrouwenzand Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Toen de heer Stants (1e eigenaar na de visserij-periode) het jaar na de koop bij Jetze Wildschut in Gaastmeer aan de werf kwam, herkende deze het schip onmiddellijk. Hij had het zelf gebouwd en hij moet toen 18 jaar geweest zijn.

Eigenschappen

Plaquette nummer:178 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1904 Ontwerper:Wildschut
Werf:Gebr. Wildschut Werf plaats:Gaastmeer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,20 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:9,80 m
Oppervlakte grootzeil:40,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:40,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1947 – 1963 C.A. Stants sr. ( Vrouwenzand)
1963 – 1998 C.A. Stants jr., Amstelveen ( Vrouwenzand)
1998 – 2001 W. van Dongen, Amsterdam ( Vrouwenzand)
2001 – onbekend S. Hobma, Blauwhuis ( Vrouwenzand)

Geschiedenis

1963

1999

augustus 1999

augustus 1999: Spiegel der Zeilvaart in Augustus-September 1999

De Staverse jol HL9 'Vrouwenzand'

De 1ste eigenaar na de visserij-periode, Dhr. C.A. Stants sr. heeft na de koop van de Staverse jol een dagboek bijgehouden. In 1999 zijn daar in de Spiegel der Zeilvaart delen van gepubliceerd. Het verhaal begint als volgt:

Een Staversche jol gekocht!! Droom van jaren verwezenlijkt. En dezen dag is dan bestemd om het schip uit Laaksum te halen en naar Workum te brengen om verbouwd te worden. De gebruikelijke trein van 6.30 bracht Kees Sr. en Jr. naar Stavoren - waar gewacht moest worden op Zwolsman en Glashouwer, die met eenige vertraging arriveerden. Per taxi naar Laaksum en vonden daar de oude visscherman Vogelzang, de eigenlijke oude eigenaar. Nadat over en weer het woordje gepraat was ging die zich met de motor bernoeien, omdat die draaiend zou worden afgeleverd. De motor kreeg hij inderdaad aan de gang, terwijl de beide Keezen de zeilen aan boord brachten en vast aansloegen. Uit een gesprek met den visscherman bleek, dat verschillende onderdeelen die niet aan het schip zaten, toch nog wel aanwezig waren, zooals de botteloef, de kluiverboom met ingredienten om hem uit te zetten en in te nemen en ook de kluiver zelf. De visscher was kennelijk verrast, dat ik het schip wilde houden om ermee te zeilen en bracht nog van alle mogelijke touwwerk aan, wat er allemaal bijhoorde.

Lees het hele verhaal verder in 2 afleveringen, waarbij ook de geschiedenis van Werf Wildschut in Gaastmeer uitgebreid voor het voetlicht komt.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht