Wadwaai

Wadwaai

De Lemsteraak 'Rozemarijn' is gebouwd volgens de tekeningen die Henk Lunstroo in opdracht van J.J. de Goede in 1964, heeft gemaakt van zijn Lemsteraak 'Zeemeeuw' (later Groote Beer'). Dit gebeurde op de werf van Schouten (Kok, Sondij) in Muiden. Bij het uitstroken van de tekeningen liet De Goede de kop 17 cm hoger maken. Hij bestelde bij Schouten direct drie casco's tegelijk. Later zijn van de tekening nog meerdere aken gebouwd. Bekende zusterschepen:, ‘Kaatje van Sassem’, ''t Bruine Leven’ en 'Rozemarijn'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2117 Zeil nummer: VA91
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1974 Ontwerper:H. Lunstroo / J.J. de Goede
Werf:Schouten (Kok, Sondij) Werf plaats:Muiden
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,90 m Breedte berghout:4,87 m
Diepgang:1,20 m Masthoogte water:0,22 m
Oppervlakte grootzeil:94,40 m2 Oppervlakte fok:44,70 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:32,00 m2
Oppervlakte totaal:171,10 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Mast waarschijnlijk verlengd.

Datum laatste schouw: 07-05-2009

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2009 – Nu (laatst bekend) R. van Hilst, Amsterdam ( Wadwaai)

Geschiedenis

1984

oktober 1984

oktober 1984: Spiegel der Zeilvaart Oktober 1984 nr08 - De Wadwaai een bijzondere Lemsteraak

Maandagmiddag 18 juni liep er op de werf van Stofberg te Leimuiden een 16 meter Lemsteraak van stapel: de „Wadwaai". Voor platbodemzeilers is de naam Stofberg natuurlijk een begrip. In de afgelopen jaren zijn er daar vele tientallen Lemsteraken gebouwd en betimmerd en getuigd. Het zijn robuuste volle ontwerpen, met name bekend om de mooie afwerking. De Wadwaai is echter niet van de hand van Stofberg. Het casco is tien jaar geleden gebouwd op een andere werf naar tekeningen van jachtontwerper Henk Lunstroo Jr (in opdracht van J.J. de Goede). Indertijd is er een aantal van deze schepen gebouwd, voorbeelden zijn „De Groote Beer" en de „Kaatje van Sassem" Enkele van de serie hebben echter lang op voltooiing moeten wachten. Momenteel zijn er nog twee 'van deze serie die getuigd moeten worden. In die tien jaar heeft de Wadwaai nooit gevaren en het schip kan slechts bogen op een historie bij werven. Enkele jaren geleden kocht Stofberg dit casco in Bolsward. Het schip was ten dele voorzien van een wat vreemde binnenbetimmering en ergens stond nog een Samofa diesel in de originele verpakking. Het casco dat indertijd goed gestraald was mankeerde niets.

De 'Wadwaai' voor de werf van Stofberg in Leimuiden
De 'Wadwaai' voor de werf van Stofberg in Leimuiden

Anderhalf jaar geleden gaf de heer Van Hilst opdracht om het schip te betimmeren en te tuigen. De aanpak is bijzonder drastisch geweest. Er werd opdracht gegeven de kajuit en teak dekken te ver-wijderen, daarna werd er een nieuwe lage kajuit op gezet: stalen wanden en een houten dak. De bescheiden welving en de goede verhoudingen van de kajuit hebben in belangrijke mate het schip veranderd. Bijzonder van het hele project is dat het helemaal op bestek is gebouwd. Ieder paneeltje, schapje en laatje is getekend door Henk Lunstroo en uitgevoerd door de timmerwerkplaats van de Fa. Stofberg. Het schip, dat op deze wijze tot stand is gekomen is in alle opzichten een unicum. Afgezien van alle comfort en luxe zijn er kosten nog moeite gespaard om de authentieke ideeën van een Lemsteraak hoog te houden. Zo is bijvoorbeeld gekozen voor roestvrijstalen beslag maar dit werd vervolgens gepareld. Dit wil zeggen dat het rvs beslag voor montage een behandeling krijgt die het oppervlakte enigszins voorziet van een ruw, dof laagje waardoor het zich laat aanzien als gegalvaniseerd ijzer.

img SdZ Oktober 1984 nr08 - De Wadwaai een bijzondere Lemsteraak

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht