Wardy

Wardy Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek "Tjotters en Boatsjes":
De heer Hioolen, destijds voorzitter van de watersportvereniging "Vada" te Wageningen, bezat eerder de in 1944 door Douma op zijn werfje in Oppenhuizen gebouwde kleinere tjotter "Brûzer". Hij wenste waarschijnlijk een boot die iets meer zeewaardig was en bestelde bij Douma een tjotter met een grotere lengte en breedte. Deze "Wardy" werd meteen als wedstrijdjacht aangemeld bij het watersportverbond en kreeg het zeilnummer 46 OE toegewezen, later onder het nieuwe reglement 46 RD.

Restauratie door Jachtwerf Brandsma Rohel in 2012
Restauratie door Jachtwerf Brandsma Rohel in 2012

Eigenschappen

Plaquette nummer:288 Zeil nummer: OD46/RD46
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:1961 Ontwerper:J. Douma
Werf:J. Douma Werf plaats:Terhorne
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,42 m Breedte berghout:2,25 m
Diepgang:0,25 m Masthoogte water:8,75 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1961 – 1986 I.A. Hioolen, Wageningen ( Wardy)
1986 – onbekend E.H. de Vries ( Wardy)
onbekend – onbekend R. van der Molen, Rottevalle ( Wardy)

Geschiedenis

1997

1997

1997: De tjotter 'Wardy' in het boek "Tjotters en Boatsjes" van Dr. Ir. J. Vermeer

De "Brûzer" werd verkocht aan J.G. Greep te Arnhem. Na het overlijden van de heer Hioolen in 1986 kwam de tjotter door bemiddeling van Piersma in handen van E.H. de Vries te Elburg. De huidige eigenaar is R. van der Molen, aannemer te Rottevalle.

Oorspronkelijk zat op de helmstok een leeuwtje, op dezelfde wijze als bij de tjotter "Sperwer". Ongetwijfeld heeft Douma deze tjotter in 1913 op de Internationale Tentoonstelling van Watertoerisme en Nijverheid in Sneek gezien en moet hem dit detail zijn bijgebleven. Het leeuwtje wordt door de weduwe Hioolen bewaard. De foto's laten de boot zien direct na voltooiing van de bouw in het knutselschuurtje van Douma in Terheme. Opmerkelijk is het vrij steilstaande boeisel. Op de kop van het roer is hetzelfde dolfijnachtige wezen aangebracht als hij de bovengenoemde 'Brûzer'.

2012

september 2012

september 2012: Restauratie door Jachtwerf Brandsma in Rohel

2018

11 januari 2018

11 januari 2018: Reactie van Miek Reitsma-Hioolen, dochter van de opdrachtgever en eerste eigenaar van de tjotter 'Wardy'

Mijn vader heeft de tjotter 'Wardy' destijds idd laten bouwen in Terhorne. De informatie op jullie website is correct! Ik weet nog goed waar dat is geweest, want wij stonden in de zomervakantie met het gezin aan de overkant van het water op de camping. Met zicht op het “knutselschuurtje” van Douma. Toen de boot in het water lag en de mast geplaatst zou worden, heeft mijn vader nog aangeboden om te helpen. Maar op zekere ochtend keek hij uit het raam van de caravan en daar liepen Douma en zijn vrouw, beiden in de 80, met die zware mast op hun schouders richting de boot. Als echte Friese eigenwijze mensen wilden ze zich dat moment niet uit handen laten nemen en zelf de mast plaatsen!
Mijn vader heeft de tjotter altijd zeer goed onderhouden, daarom is het verdrietig om te zien hoe ze er vóór de restauratie uitzag!
Ik heb nog wel oude foto’s van de 'Wardy' en mogelijk ook nog van de 'Brûzer' (de tjotter die hij voor de 'Wardy' had), toen ze in bezit van mijn vader was. Het leeuwtje dat op het roer van de 'Wardy' stond, staat nu bij mijn broer te pronk op de kast! Leuk dat ik deze informatie tegengekomen ben!

Het Leeuwtje van de 'Wardy'
Het Leeuwtje van de 'Wardy'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht