Waterjoffer

Waterjoffer Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Ook bij Aldert Been in Aalsmeer zijn Vollenhovense bollen van diverse afmetingen gebouwd. Deze bol heeft geen stalen maar een teakhouten kajuit. Dat de bollen zo populair zijn onder platbodemzeilers komt doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt, en gunstig geprijsd kan worden genoemd. Het ontwerp van dit schip is van de bekende scheepsarchitect Ir. J.K. Gipon, die, vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw, een groot aantal moderne stalen ronde en platbodemjachten heeft ontworpen. Het door Gipon getekende ontwerp sluit heel goed aan bij het oorspronkelijke scheepstype met dezelfde naam.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1186 Zeil nummer: VC233
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1975 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Ald. Been Werf plaats:Aalsmeer
Motor:Inbouw Motor type:Volvo MD2B, 2 cylinder diesel
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Teakhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:2,95 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:10,50 m
Oppervlakte grootzeil:22,10 m2 Oppervlakte fok:9,20 m2
Oppervlakte botterfok:12,90 m2 Oppervlakte kluiver:6,90 m2
Oppervlakte totaal:51,10 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – 1979 A. Been, Aalsmeer ( Waterjoffer)
1979 – 1990 L.A.J. Tollenaar, Overijse ( Waterjoffer)
1990 – 1999 Dhr. Bosch, Amsterdam ( Waterjoffer)
1999 – onbekend A.J. van Zanten, Voorburg ( Waterjoffer)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht