Wetterfretter

Wetterfretter Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Eigenschappen

Plaquette nummer:1874 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1920 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,50 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:10,50 m
Oppervlakte grootzeil:16,00 m2 Oppervlakte fok:10,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:5,00 m2
Oppervlakte totaal:31,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1989 – 2000 A. van der Leede, Montfoort ( Wetterfretter)
2000 – 2002 W. Saarberg, Huizen ( Wetterfretter)
2003 – 2009 J. Porck, Soest ( Sjaan)
2009 – onbekend F.J.E. Terpstra, Heeg ( Wetterfretter)

Geschiedenis

2000

21 februari 2000

21 februari 2000: Informatie van eigenaar A. van der Leede

De stalen kajuit en het dek zijn door dhr. Terpstra in Broek in Waterland in het jaar 1968 gemaakt, daarvoor was het kennelijk een visserman jol. Ook de katoenen zeilen zijn in 1970 door dhr Terpstra met de hand genaaid. Tot 1983 is er een aanvang gemaakt met de restauratie van het schip door dhr. Beket uit Amsterdam op de werf van dhr. Terpstra, Woudweeren 31 te Broek in Waterland. De vorige eigenaar dhr Nieboer uit Monnickendam heeft het schip tegen de stalling kosten voor de jaren 1983 tot 1986 van dhr Terpstra gekocht in 1987. Deze heeft de jol in 1987 en 1988 weer vaarklaar gekregen en er een seizoen mee gevaren.
In oktober 1989 heb ik de jol gekocht en er een interieur in gebouwd. In de jaren daarna heb ik aan de romp al vele reparaties moeten uitvoeren. Ik heb informatie trachten in te winnen bij de zoon van dhr. Terpsta maar deze wist niet meer te vertellen als hierboven genoemd. Dhr. Beket ben ik nog niet op het spoor.
Wel heeft er in een boek" Boot onderhoud in de praktijk" uitgave Interdijk BV. Amstelveen 1979 twee foto's gestaan waar de jol, behoudens het zeilwerk, op te zien is. Tot mijn spijt heb ik geen nadere werfgegevens kunnen bemachtigen, mocht ik nog nadere gegevens verkrijgen zal ik hiervan melding maken.

2010

2 maart 2010

2 maart 2010: Informatie van eigenaar F. Terpstra

Momenteel staat het werk aan de jol in de winterstand, m.a.w. het is nu te koud om er iets aan te doen. De jol staat namelijk gewoon op het erf achter onze boerderij, wel onder een afdak uiteraard. Afgelopen herfst is de geklonken opbouw verwijderd evenals een groot gedeelte van het dek. De romp is ook kaalgemaakt, maar reparatie van de romp was nog niet mogelijk. Als het eiken was verzadigd met water, de vorige eigenaar had het schip 6 jaar lang niet drooggezet. Hij droogt nu aardig en komend voorjaar, met wat normalere temperaturen, wordt hier ook een begin meegemaakt.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht