Willem van Oranje

Willem van Oranje Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

Eigenschappen

Plaquette nummer:9186 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Boeieraak

Bouw

Bouwjaar:1883 Ontwerper:Zeilinga
Werf:Werf "Het Jacht", H. Bernhard Werf plaats:Amsterdam (Lijnbaansgracht)
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,00 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1969 – 1974 T.H.C. Jansen, Nijmegen ( Willem van Oranje)
1974 – 1977 M. Destandau, Parijs ( Willem van Oranje)

Geschiedenis

2017

februari 2017

februari 2017: Opsporing verzocht

In het kader naar de zoektocht (in onze rubriek "Opsporing verzocht") naar een grote Boeier, in 1934 gefotografeerd in Warmond, kwam een verwijzing naar boven naar deze Boeieraak 'Willem van Oranje', waar in het Stamboekarchief, behalve de eigenaren, niets terug is te vinden.

We hebben navraag gedaan bij Jaap Bernhard, achterkleinzoon van de Scheepsbouwe N.A. Bernhard in Amsterdam en hij schrijft:

Het bouwjaar, de werf en de lengte van de boeieraak komen overeen met de 'Nautilus'. Maar een andere bron meldt dat de Nautilus in de 30er jaren naar Engeland ging, en dus niet naar Parijs. Maar die twee verhuizingen sluiten elkaar ook weer niet 100%  uit.
Ik vind het moeilijk om hierover bij zo weinig betrouwbare informatie iets zinnigs te trekken. In die tijd was er aan de Lijnbaansgracht een flinke productie. Er was een aantal hellingen en werden tegelijk ook o.a. vaartuigen voor het loodswezen gebouwd, meer dan we nu kennen. Dit kan zo'n beroepsschip zijn. Er is van de werf geen goede bouwlijst. Ik ken alleen een na 1900 opgemaakte lijst, volgens mij een inventaris ("schepenlijst") van jachtontwerpen,  die niet zo veel zegt.
Kortom: over die boeieraak durf  ik erg weinig te zeggen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht