Windekind

Windekind

Naspeuringen van oud-eigenaar H. de Graaf heeft de volgende informatie opgeleverd:
Zoekwerk in de werfboeken van Huisman levert twee grundels op. In de eerste plaats een grundeljacht voor de heer J. Jonas, Insulinde­weg 139 te Amsterdam-Oost. Het schip is geheel uitgevoerd in eiken met een vuren dek. Totale kosten f. 1.050,--. Daarbij komen de kosten van een inbouwmotor: f. 677,50. Details: houten closet f. 35,--; watertank zonder pomp f. 10,--; tafel f. 5,--. Omtrent de zeilen staat niets vermeld. Het schip is gereed in maart 1932. Latere naspeuringen zullen aantonen dat deze grundel - toen geheten "Windekind" - en de huidige "Koperwiek" een en dezelfde blijken te zijn. Het omdopen van de Grundel van "Windekind" in "Koperwiek" is ingegeven door het feit dat de heer en mevrouw Witteveen het schip kochten ter ere van hun koperen huwelijksfeest.

Nieuwe eigenaar gezocht - Te koop

Voor dit schip wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Voor informatie: e-mail beisenga@xs4all.nl.

Bekende restauraties

Klassiek Maritiem te Heeg in 2001 en Jachtwerf Brandsma Rohel in 2009.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:318 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Grundel

Bouw

Bouwjaar:1932 Ontwerper:H. Tingen
Werf:W. Huisman & zn Werf plaats:Ronduite
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,35 m Breedte berghout:2,70 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:25,00 m2 Oppervlakte fok:10,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:35,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1932 – onbekend J. Jonas, Amsterdam ( Windekind)
1960 – 1965 E.L. Ros, Den Haag ( Windekind)
1965 – 1971 G. Witteveen, Amersfoort ( Koperwiek)
1971 – 1985 J.B. Nouwens, Culemborg ( Koperwiek)
1985 – 1989 G. Alblas, Goinga ( Koperwiek)
1990 – 2001 J. van Maren en H. de Graaf, Barneveld ( Windekind)
2001 – Nu (laatst bekend) T.B. Eisenga, Paterswolde ( Windekind)

Geschiedenis

1932

1932

1932: Werfplaatje van de bouwwerf Huisman - Ronduite

1992

1992

1992: Geschiedenis Grundel 'Windekind' 1932-1992 door H. de Graaf

Hoe een verregende verjaardag een monument kan opleveren

Henk de Graaf schrijft:
Op 8 augustus 1989 wordt in Teroele (Friesland) bij de ligplaats van de Enkhuizer bol van Riet en Henk de Graaf de verjaardag van de schippers­vrouw gevierd. Het is vakantietijd en de ruimte op een schip met de afmeting van 7,00 meter is dusdanig beperkt dat de gasten niet allen tegelijk binnen kunnen zijn. Gelukkig kan mede gebruik worden gemaakt van het appartement van hun vrienden Lia en Jaap van Maren.

Dan breekt 's middags een dusdanige hoosbui los dat de voorgenomen activiteiten drastisch bekort moeten worden. Reden voor de vier genoem­den om hun troost te zoeken in Sneek: de dames in het winkelcentrum en de heren bij een scheepsmakelaar. Bij de laatstgenoemde zou een "leuke grundel liggen, een opknappertje voor een redelijke prijs".
Dat het inderdaad een "opknappertje" is blijkt bij een eerste inspec­tie: het gehele onderwater-schip draagt een doodshemd, het berghout is op vele plaatsen weggerot en het boeisel daaronder blijkt aangetast door het vocht. Het is een grundel met een lengte van circa 8,50 meter en een breedte van 3,00 meter; bouwjaar 1936. Benaming: "Koperwiek".
Een ding staat op voorhand vast: de uitzonderlijk fraaie lijn van het schip! Nergens staan de lijnen van het schip stil. Volgens het werf­plaatje is het afkomstig van Huisman Ronduite uit Wanneperveen en is het tevens voorzien van een stamboekplaquette.

pdf Grundel 'Windekind' 1932-1992

2017

15 september 2017

15 september 2017: Hoe gaan we verder met de Grundel 'Windekind' na 2017

De huidige eigenaar Bas Eisenga schrijft ons:
We hebben de Grundel al tijden te koop staan. Wij hebben de boot in 2001 gekocht van Henk de Graaf en Jaap van Maren uit Barneveld. Twee timmerlieden, die van alles hebben gerestaureerd en o.a. een heel nieuw onderwaterschip hebben gemaakt. 
Overigens hebben we nu heel recent besloten de boot toch maar weer vaarklaar te gaan maken en hem te gaan ombouwen tot 'ankerboot'. Wij kunnen hem niet meer bezeilen en een ankerbootje / zomerhuisje op het water is het enige dat we nog kunnen bedenken om er nog iets mee te doen. Dus mast eraf, andere indeling, misschien hefdak voor de stahoogte, onderwaterschip in de epoxy, etc. 
Ik weet het: het klinkt allemaal vreselijk in de oren van een klassieke botenliefhebber en ook in die van mij en we hebben er dan ook jaren tegen aan gehangen, maar ik zie geen andere mogelijkheid meer want als ik hem nog langer in de loods laat staan trekt hij te veel open, misschien onherstelbaar en ik heb hem nu driekwart jaar op Marktplaats staan, maar nog geen enkele belangstellende/ potentiële koper gehad. 
Het plan is om daar de komende maanden mee bezig te gaan zodat hij voor de winter klaar is en in het voorjaar het water in kan als ankerboot. Natuurlijk zullen we proberen het originele karakter zo weinig mogelijk aan te  tasten en eventuele veranderingen niet onomkeerbaar te maken en hebben we daar misschien vooral ook wel een keer advies voor nodig van een deskundige voordat we iets onherstelbaar vernielen. 

Al onze overwegingen staan opgeschreven in een eigen webalbum, met daarin nog veel meer foto's van dit (nu nog) Varend Monument.

Nog een paar foto's uit de periode toen we er nog mee zeilden.

Gestald in 2014
Gestald in 2014

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht