Windroos

Windroos

In 1926 werd deze hoogaars gebouwd op de werf van F. Annemans te Gent in opdracht van M. van Gysel, Vice-Commodore van de R.S.C. Gent. In het reeds eerder genoemde eerste nummer - 7 januari 1927 - van het nieuwe watersportblad 'De Waterkampioen' meldt de Belgische briefschrijver dit feit uitvoerig, met name omdat 'de 'WINDROOS' speciaal gemaakt werd om de 'JETTY' te kloppen'.

Prompt zendt Léon Huybrechts dan ook een uitdaging aan Van Gysel voor een wedstrijd om de Prix Scaldis - een groot houten model van een botter. Huybrechts won deze prijs in 1922-1923 en sedert dien durfde niemand hem uitdagen, aldus briefschrijver Triphon. Voor deze wedstrijd gold de in die tijd afwijkende regel dat alleen met amateurs gezeild mocht worden en dat deze afkomstig moesten zijn uit dezelfde plaats als de eigenaar. De uitslag is helaas niet bekend. In 1931 wordt het schip verkocht aan F.L. Francois te Gent, die de naam veranderde in het nietszeggende 'I'M ALONE', met als wedstrijdnummer OB1. Een jaar later wordt eigenaar Bernard Neefs, eigenaar van de likeurstokerij Elixer d' Anvers, een spectaculaire figuur, die ook nog een tijdlang luchtmachtpiloot was.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1422 Zeil nummer: HB1
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1926 Ontwerper:Van Gysel
Werf:Annemans Werf plaats:Gent (B)
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Hout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:14,18 m Breedte berghout:5,50 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:18,75 m
Oppervlakte grootzeil:69,02 m2 Oppervlakte fok:45,60 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:12,00 m2
Oppervlakte totaal:126,62 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1998 – Nu (laatst bekend) M.I. Platschorre, Kortgene ( Windroos)

Geschiedenis

1980

1980

1980: Stichtingsmonografie nummer 27 - Drie Hoogaarzen

Bernard van Gils is evenals zijn vrouw Jeanne niet alleen gehecht aan de eigen 'Turc', maar hij heeft in een aantal jaren een indrukwekkende documentatie samengesteld over Nederlandse en Belgische Hoogaarzen en Hengsten.

Zie Pag. 401-411 - Monografie 27 - Drie Hoogaarzen

2014

2014

2014: Het blad Consent: De Windroos, de laatste fase in de ontwikkeling van de hoogaars

CONSENT is een uitgave voor de donateurs, sponsors en relaties van de uitgevende organisaties; dit zijn naast VZW Tolerant, de Stichting Museumhaven Zeeland uit Zierikzee en Stichting Behoud HoogaarsIn het blad Consent verscheen in 2007 een tweetal artikelen over de 'Windroos'. In 1925 is er een twintigtal schepen ingeschreven bij de twee belangrijkste jachtverenigingen in België, de RSCG en de RYCB. Het jaarlijkse wedstrijdprogramma omvat minimaal vijf wedstrijden waaraan door de fine fleur van de Belgische en Nederlandse platbodemzeilers wordt deelgenomen.
Een van de meest succesvolle deelnemers is "de Grote Leon" Huybrechts, vooraanstaand lid van de RYCB, voormalig olympisch zeilkampioen en eigenaar van de jachthoogaars 'Jetty'. Sinds 1920 wint Huybrechts met dit schip zowat alle prijzen die te winnen zijn. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Van Gysel in 1925 aan de Gentse jachtbouwer Frans Annemans de opdracht verstrekt een hoogaars te bouwen "die de 'Jetty' kan kloppen".
En Annemans bouwde de 'Windroos'. Het schip is zeer licht gebouwd. Om gewichtsbesparing te bereiken zonder sterkte te verliezen, past Annemans een spantconstructie toe, die niet veel meer lijkt op die van de traditionele vissermanhoogaars. In plaats van zware spanten met aan weerskanten een legger heeft het schip afwisselend knieën en spanten.

pdf 2007-3 De Windroos, de laatste fase in de ontwikkeling van de hoogaars.PDF

pdf 2007-4 De mensen van de WIndroos.PDF

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht