Wink ll

Wink ll

Na 1923 is er tot 1977 geen nieuwbouw meer gepleegd op de werf "De Hoop" in WorkumTot de oorlog werden er voortdurend schepen 'geknipt en geschoren'. In 1942 nam Evert Zwolsman Wzn. de werf over en tot 1955 stond er af en toe een schip op de helling voor reparatie of schoonmaken en teren. In 1976 werd de Stichting Zwolsman Scheepstimmerwerf in het leven geroepen met als voorzitter de burgemeester van Workum en als een der leden Reindert Zwolsman, die achterneef is van Ulbe en Evert Zwolsman. Na de opening in 1976 werd Roelof van der Werff de eerste hellingbaas. Daarna werd er zo nu en dan weer een nieuw schip te water gelaten

 

 

De tjotter 'Wink II' heeft Roelof van der Werff in 1985 gebouwd in opdracht van de Nederlandse Jeugd Herberg Centrale. In 1958 is door Berend de Jong in Heeg de eerste 'Wink' gebouwd voor deze opdrachtgever.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1487 Zeil nummer: **6
Categorie:C Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:1985 Ontwerper:Roelof Janszn. van der Werff
Werf:Roelof Janszn. van der Werff - De Hoop Werf plaats:Workum
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,70 m Breedte berghout:1,70 m
Diepgang:0,28 m Masthoogte water:6,85 m
Oppervlakte grootzeil:10,00 m2 Oppervlakte fok:6,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:16,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1985 – 1997 Nederlandse Jeugherberg Centrale (NJHC), Heeg ( Wink II)
1997 – Nu (laatst bekend) Stichting Friese Tjottervloot, Rob van Roessel, Heeg ( Wink II)

Geschiedenis

2015

2016

5 november 2016

5 november 2016: Spannende reis naar Tasmanië

De tjotters 'Wylp' en 'Wink' ziet de Stichting Friese Tjottervloot voorlopig niet terug. Ze gaan op transport naar Australië. De reis is niet zonder gevaar. Met uiterste precisie worden twee van de tien kostbare tjotters in een zeecontainer geschoven. De tjotters worden verscheept naar Tasmanië. Daar wordt in februari herdacht dat Abel Tasman 375 jaar geleden het gebied heeft ontdekt. De organisatie heeft gevraagd of Nederland met traditionele schepen hier aan wedstrijden en demonstraties wil deelnemen. Toen kwam de Hegemer Stichting in beeld. Het transport luistert nauw. Voor de oude houten schepen zijn de temperatuur en luchtvochtigheid van groot belang. Daarom worden ze verplaatst in een container met koeling. Zo'n 5 tot 10 graden en een luchtvochtigheid van 85%, dat zijn de beste omstandigheden.

Lees het Nieuwsbericht: Spannende reis tjotters

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht