Wylde Hittje

Wylde Hittje Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De liefde voor het Oud-Nederlandse schip zat er bij Jachtarchitect Henk Lunstroo al vroeg in. Z’n hele jonge leven had hij al bootjes getekend en toen hij als jonge knaap bij de beroemde scheepswerf van de Vries Lentsch jr. op de tekenkamer aan het werk kwam, was hij op zijn plaats. Overdag maakte hij scheepsbestekken en in de avonduren studeerde hij scheepsbouw aan de MTS in Amsterdam. Op de scheepswerf viel hij met z’n neus in de boter. Op hetzelfde moment was de bouw van de ‘Groene Draeck’ voor Prinses Beatrix begonnen. Veel onderdelen van het schip zijn door zijn hand getekend.  Nadat hij 1961 zijn eigen bureau is begonnen, zijn er door hem vele ontwerpen getekend van oer-Hollandse ronde en platbodems, waaronder diverse Lemsteraken.

De Lemsteraak 'Wylde Hittje' is in 1988 gebouwd door Smits Jachtbouw in Nieuwegein. Het schip is onder de naam 'Leona' te water gelaten. De opdrachtgever is (nog) onbekend.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1709 Zeil nummer: VA123
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1988 Ontwerper:H. Lunstroo
Werf:Smits jachtbouw Werf plaats:Nieuwegein
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,25 m Breedte berghout:4,15 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:16,00 m
Oppervlakte grootzeil:55,50 m2 Oppervlakte fok:29,70 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:15,80 m2
Oppervlakte totaal:101,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1994 – 2001 H. Hunger, Mönchengladbach ( Leona)
2001 – onbekend D. en H. Kerstma, Grouw ( Wylde Hittje)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht