Zuiderzee

Zuiderzee

In 1937 werd op de werf van de fa.van Goor in Monnickendam voor de Volendammer visserman Jan van der Knoest een geklonken zeeschouw gebouwd die als VD96 in vaart kwam. Klinken was een gebruikelijke en betrouwbare bouwwijze. Gelast werd er in die tijd voor zover ik weet nog niet of nauwelijks . Het was uiteraard een open boot met alleen een voordek en verder uitgerust met een visbun en getuigd als een botter met grootzeil fok en kluiver .Waarschijnlijk later (?)  is er een T-Ford motor ingebouwd.  In  (jaar onbekend)  werd het schip verkocht aan de Lemster visser Leeuwke Bootsma (LE4). In 1953 verkocht hij het schip aan Christofoor Haagen uit Harderwijk (HK94). Na één jaar ging de visser werken bij de Zuiderzeewerken en kwam de boot stil te liggen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:60 Zeil nummer: ZC60
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1937 Ontwerper:W. van Goor
Werf:W. van Goor Werf plaats:Monnickendam
Motor:Inbouw Motor type:Solé 33 pk, 2003
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,16 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:11,60 m
Oppervlakte grootzeil:24,30 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:24,30 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1957 – 1985 R. van Asten, Helmond ( Zuiderzee)
1985 – 1990 J.J.C. Timmermans, Beegden ( Zuiderzee)
1990 – Nu (laatst bekend) J.C.B. Verheij, Vlaardingen ( Zuiderzee)

Geschiedenis

1937

1937

1937: Zeeschouw VD96 gebouwd bij Fa. van Goor in Monnickendam

Periode 1937 - 1955 in de visserij

In 1937 werd op de werf van de fa. van Goor in Monnickendam voor de Volendammer visserman Jan van der Knoest een geklonken zeeschouw gebouwd die als VD96 in vaart kwam. Klinken was een gebruikelijke en betrouwbare bouwwijze. Gelast werd er in die tijd voor zover ik weet nog niet of nauwelijks . Het was uiteraard eenopen boot met alleen een voordek en verder uitgerust met een visbun en getuigd als een botter met grootzeil fok en kluiver. Waarschijnlijk later (?) is er een T-Ford motor ingebouwd. In (jaar onbekend) werd het schip verkocht aan de Lemster visser Leeuwke Bootsma (LE4). In 1953 verkocht hij het schip aan Christofoor Haagen uit Harderwijk (HK94). Na een jaar ging de visser werken bij de zuiderzeewerken en kwam de boot stil te liggen.

1957

1957

1957: R. van Asten koopt de schouw van de Hardewijker oud-visserman Christofoor Hagen en verhuist het schip naar de Kaag

In 1955 kocht Dhr. R. van Asten het schip en verbouwde het in eigen beheer kundig tot jacht. Er kwam een hechthouten onderdek op de originele spanten waarover een teak dek en een opbouw van eikenhout. De mast werd strijkbaar gemaakt en de bun eruit gehaald. In de plaats kwam ballast in de vorm van 700 kg grind. De T-ford werd vervangen door een Volvo Penta 6-cyl. benzine motor (die er tot 2003 in zou blijven staan). In 1975 werd de mast vervangen (Kuypers in Sneek). Het schip voer die jaren op de Kaag.

Historie voor zover bekend, opgetekend door eigenaar R. van Asten

1985

1985

1985: J.J.C. Timmermans koopt de 'Zuiderzee'

In 1985 werd het schip verkocht aan dhr Timmermans en tot 1990 lag het schip in Limburg.

1990

1990

1990: J.C.B. Verheij koopt het schip en verhuist het naar de Kaag

2013

2013

2013: Uitgebreide restauratie van de 'Zuiderzee'

In de afgelopen jaren is uiteraard wel het nodige aan onderhoud gedaan. Zo werden de zwaarden vervangen en het roer gerestaureerd. In 2003 werd de oude Volvo Penta vervangen door een moderne Sole diesel. Voorts werden hier en daar grotere en kleinere plaatjes opgelast.

Echter het verval is niet te stuiten. De opbouw en dek waren uit 1955, dus 58 jaar oud en slecht geworden. Onder de kajuitvloer, voor zover je daar bij kon, was het ook niet fraai.
Het boeisel roestte van van binnen uit en zat nietsanders op dan het dek en de opbouw te slopen. Het plan was toen al er weer een open (visserman) van te maken, maar zonder visbun. Een en ander gebeurt bij het bedrijf van Slot te Monnickendam, op slechts een steenworp afstand van haar geboortegrond! Helaas en zoals gebruikelijk bij dit soort klussen kwam er meer narigheid aan het licht. Na stralen van de romp leek het wel gatenkaas. De reparatie aan het boeisel bleek niet de hoofdmoot maar slechts het begin van het ijzerwerk. Er kwam een stalen dek op. Een groot deel van het vlak bleek dermate aangetast dat het vervangen moest worden. Op een gegeven moment leek het toch wel een erg trieste boel: Overal waar in al die jaren water (uit het zicht) kon blijven staan waren de platen bijna of geheel door.

Vervangen door geklonken werk was niet haalbaar maar de vorm en bouwwijze worden zoveel mogelijk behouden. Het lummelbeslag kon weer omlaag (giek hoeft niet meer de opbouw heen). Zodat er weer een origineel silhouet ontstaat. Kluiverboom uiteraard de deklijn volgend.

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht