Zwaluw

Zwaluw

De Inspectiebotter de 'Zwaluw' is gebouwd in opdracht tussen 'Het Dagelijksch Bestuur der Visscherijen op de Schelde en Zeeuwsche Stroomen' handelende namens den Staat der Nederlanden krachtens machtiging van den Minister van Financiën d.d. 12 september 1885 No. 24 voor en behoudens nadere goedkeuring van Zijne Majesteit den Koning, besteder, en Klaas Kater Cz. Scheepsbouwmeester te Monnickendam, aannemer. Het bedrag dat Kater voor het schip heeft ontvangen, bedraagt 5.200 Hollandse Florijnen. Het bestek is uiterst nauwkeurig en uitgebreid omschreven. Een voorbeeld ervan zijn de afmetingen. De 'Zwaluw' heeft een kiel van 9,60 m lengte en een lengte over de stevens van 13,00 m. De hoogte in het voorhout of pompgat bedraagt 1,72 m. De hoogte op de zetboorden is 2 m. De wijdte tussen de berghouten is 3,91 m en de diepgang dient hoogstens 0,75 m te zijn.
In 1946 is de 'Zwaluw' door de domeinen verkocht aan W.A. van Dort te Huizen.

De afgelopen jaren zijn diverse restauraties uitgevoerd:

  • Jaren 90: romp, dek en spanten, werf Droste, Hoorn.
  • Rond 2000: kajuit, Langman, Nijkerk.
  • 2012/2013 is het gehele vlak vernieuwd met eiken delen uit één lengte, evenals de laatste oude spanten 10 stuks, de kiel, knoopstukken en achtersteven hiermee het gehele casco gerestaureerd. Scheepswerf Nieuwboer, Spakenburg
  • Vanaf 2015 is de 'Zwaluw' voorlopig onderdeel van de collectie van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Scheepsbouwmeester Henk van Halteren neemt 'Zwaluw' daar onder handen op de Marker scheepswerf "De Hoop".

Eigenschappen

Plaquette nummer:1085 Zeil nummer: VA50
Categorie:D++ Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1885 Ontwerper:
Werf:Klaas Kater Werf plaats:Monnickendam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,00 m Breedte berghout:4,00 m
Diepgang:1,20 m Masthoogte water:14,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Tijdelijke dispensatie: De botter ondergaat nu een restauratie van alles wat er zich bovendeks bevindt, deels ook van het dek, de gehele roef (die thans alleen nog maar als een staketselbouw stuk op het schip staat, roer, zwaarden, mast etc., etc.). Als de complete restauratie is uitgevoerd, wordt het schip definitief in het Stamboek ingedeeld.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1885 – 1946 Het Dagelijksch Bestuur der Visscherijen op de Schelde en Zeeuwsche Stroomen, Tholen ( Zwaluw)
1946 – 1951 W.A. van Dort, Huizen ( Zwaluw)
1951 – 1964 Tenwick ( Zwaluw)
1964 – 1976 H.A. van Cranenburgh, Veere ( Zwaluw)
1976 – 1980 H.H. de Jong , Uithuizen ( Zwaluw)
1980 – 2013 Dhr. Collard, Utrecht ( Zwaluw)
2013 – Nu (laatst bekend) H. van Halteren, Bunschoten-Spakenburg ( Zwaluw)

Geschiedenis

1977

1977

1977: Geschiedenis van de 'Zwaluw' opgetekend in 1977 door oud-eigenaar H.H. de Jong

2013

8 juni 2013

8 juni 2013: Reactie via e-mail van oud-eigenaar H.H. de Jong

Door een artikel in de Spiegel der Zeilvaart kom ik op uw site terecht, zoekend naar de botter 'Zwaluw'. Erg leuk te ontdekken dat er een door mij gemaakte foto op uw site staat van deze oude botter, ooit gebouwd voor de Zeeuwse Visserij Inspectie op de Zeeuwse wateren. Wij hebben de botter in bezit gehad van 1976 - 1980. Zo'n dikke 10 jaar geleden heb ik nog eens gezocht in Zeewolde, ik had geruchten gehoord dat ze daar zou liggen. Helaas niets gevonden.
Een hartelijke groet vanuit Zuidhorn. Hans de Jong

2015

2015

2015: Botterjacht tijdens restauratie op werf Nieuwboer in Spakenburg

In 2012/2013 is het gehele vlak vernieuwd met eiken delen uit één lengte, evenals de laatste oude spanten 10 stuks, de kiel, knoopstukken en achtersteven. Hiermee het gehele casco gerestaureerd door Scheepswerf Nieuwboer in Spakenburg. In 2013 is het eigendom overgegaan naar de toenmalige werfbaas Henk van Halteren. De restauratie die een tijd stil heeft gelegen wordt als stopwerk in de komende jaren uitgevoerd. Dat betekent een complete restauratie van alles wat er zich bovendeks bevindt, deels ook van het dek, de gehele roef (die thans alleen nog maar als een staketselbouw stuk op het schip staat, roer, zwaarden, mast etc., etc.). De bedoeling is om met deze botter tochtjes vanaf de werf te gaan varen met gasten.

2017

oktober 2017

oktober 2017: Spiegel der Zeilvaart oktober 2017 nummer 8 - Nieuw leven voor Inspectiebotter 'De Zwaluw'

Nu 'De Zwaluw' terug is op "De Hoop" vallen de verschillende historische onderdelen weer samen: Klaas Kater, in het bouwjaar van 'De Zwaluw' eigenaar van "De Hoop" bouwde de inspectiebotter op zijn werf te Monnickendam. Maar al in 1947 werd Katers andere scheepswerf, die van Marken, verplaatst naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Je staat met je neus bovenop de geschiedenis in het Nederlands Open-luchtmuseum in Arnhem, staat op de site van het museum. En: "Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem vangt de geschiedenis. In authentieke gebouwen, voorwerpen en ware verhalen. Een reis door de tijd. Van twee eeuwen geleden tot heel recent." En dat klopt in dit geval met de combinatie "De Hoop" en De Zwaluw dus helemaal.
In 2015 verkocht Van Halteren Scheepstimmerwerf Nieuwboer, de botterwerf in Spakenburg, en ging voor het Openluchtmuseum werken als bouwmeester. Toen hij nog werfbaas was in Spakenburg kwam Van Halteren door een veiling in het bezit van de inspectiebotter. Voordat het schip naar Spakenburg kwam, was De Zwaluw in Nijkerk onderdeel van het faillissement van Langman. Daar was voor de tweede keer de kajuit geplaatst. Eerder al was op de toenmalige botterwerf van Cees Droste in Hoorn een start gemaakt met de restauratie; romp, dek en spanten.
De kajuitbotter heeft in de afgelopen jaren diverse restauraties ondergaan. In Spakenburg werden eiken planken in het vlak ver-vangen door zeven centimeter dikke nieuwe delen. Daarnaast werden er tien spanten vervangen. Achtersteven, kiel en knoopstukken werden ook aangepakt. Hierdoor is het casco nu weer als nieuw.

pdf SdZ 2017 nr08 oktober - Nieuw leven voor Inspectiebotter 'De Zwaluw'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht