Jachtwerf Johan Prins - Workum

Johan Prins, scheepsbouwer, is geboren en getogen in Durgerdam. Hij deed veel ervaring op als maat en charterschipper op botters, klippers en tjalken, maar daar lag zijn hart niet. Hij volgde een technische opleiding en kwam in de restauratie van houten schepen terecht. Op veel werven deed hij ervaring op in in 1977 kwam hij in dienst op de scheepstimmerwerf 'de Hoop' in Workum. Daar bouwde hij in zijn vrije tijd op het oog het boatsje 'Prins', volledig in overeenstemming met de traditie. In 1981 is hij als zelfstandig jachtbouwer gestart.

Restauratie

Restauratie is een groot onderdeel van de werkzaamheden van Jachtwerf Prins. De Staverse jol ST16 werd in de winter van 2010 op 2011 door Johan Prins grondig aangepakt. Op ambachtelijke wijze, maar wel met moderne constructietechnieken, waardoor het scheepje in het voorjaar van 2011 mooier en technisch beter tevoorschijn kwam dan hij ooit was geweest. Zo worden de gangen bij hem niet koud tegen elkaar geplaatst, maar met lengtelassen aan elkaar verbonden, zodat rot op de kopse kanten voorbij is. Opdrachtgever De Vries kon bij de tewaterlating in Stavoren met trots zeggen, dat “het een kunstwerk in hout” was geworden.

De restauratie van de Staverse jol ST16
De restauratie van de Staverse jol ST16

Nieuwbouw

Het mooiste wat een scheepstimmerman zich kan bedenken is toch wel het maken van een compleet nieuw schip. Het beurtscheepje 'Aebelina' is daar een mooi voorbeeld van. Het is een replica van het legendarische beurtscheepje uit Grouw, dus een complete nieuwbouw. De 'AEbelina' is tussen 2004 en 2009 gebouwd onder leiding van Johan Prins.

Het beurtscheepje 'Aebelina'
Het beurtscheepje 'Aebelina'

 

Spiegel der Zeilvaart: Op bezoek bij houtbouwer Johan Prins in Workum

Johan Prins heeft in Workum een houten loods vlak naast zijn houten huis, dat hij uiteraard ook zelf bouwde. In de loop der jaren bouwde hij in de loods niet alleen nieuwe houten boten, maar restaureerde hij ook veel houten schepen. Daarnaast maakt Johan ook houten masten tot een lengte van 23 meter, massief of verlijmd. Uiteraard behoren betimmeringen en het leggen van houten dekken ook tot de werkzaamheden. Omdat hij het leuk vindt om het complete hout-bouwtraject te doorlopen, dus letterlijk van Bos tot Boot, is er de laatste jaren ook het zagen en herzagen van het timmerhout bijgekomen. Voor dit doel staan er in de werkplaats een aantal door hem zelf gereviseerde zaagmachines, zodat hij het zwaardere hout zelf aan kan.

pdf SdZ Oktober 2015 nummer 8 - Johan Prins neemt steeds een stukje van de Liberty onderhanden

Meer informatie

I www.jachtwerfprins.nl

Terug naar vorige pagina