De Eenhoorn

De Eenhoorn Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Roelof Akkerman geboren 22 maart 1934 was een gepassioneerd bouwer en ontwerper van schepen. Roel werkte vanaf zijn 14e al in de scheepsbouw. Op 18 jarige leeftijd was hij eerste afschrijver op een scheepswerf in Groningen. Later bouwde hij zelf casco's van Schokkers, Lemsteraken en Vollenhovense bollen in Nieuw Beerta. Zijn specialiteit waren de Schokkers. Daar zijn er zeker 6 van gebouwd. Een aantal schepen zijn volledig in Nieuw Beerta afgetimmerd, maar er zijn ook diverse casco's door andere werven afgebouwd. De werf van R. Akkerman is later opgegaan in Jachtbouw Bronsveen in Woudbloem.

Het casco van de Lemsteraak 'De Eenhoorn' is gebouwd in Nieuw Beerta en afgebouwd door Jachtwerf 't Syl in Koudum. De opdrachtgever was J. Koster uit Almere, die het schip 40 jaar in bezit heeft gehad.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1424 Zeil nummer: VB124
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:R. Akkerman
Werf:R. Akkerman / Jachtwerf 't Syl Werf plaats:Nieuw Beerta / Koudum
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,47 m Breedte berghout:3,54 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:12,20 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – 2019 J. Koster, Almere ( De Eenhoorn)
2019 – (Eigenaar - Nu geen relatie met het Stamboek) R. Klunder, Almere Haven ( De Eenhoorn)

Geschiedenis

1984

juli 1984

juli 1984: Foto's genomen bij het Kielerkanaal

Foto Jos Komen (Kombuispraat)
Foto Jos Komen (Kombuispraat)
Foto Jos Komen (Kombuispraat)
Foto Jos Komen (Kombuispraat)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht