HI3

HI3 Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp. 

De 'HI8' is een Lemsteraak in vissersmanuitvoering met een lengte van 14.25m en is in 2003 gebouwd in opdracht van Aarom BV in Haarlem.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2125 Zeil nummer: VA182
Categorie:X Tekening nummer:02-03/01
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2003 Ontwerper:D. Blom
Werf:I. Blom & zn Werf plaats:Hindeloopen
Motor:Inbouw Motor type:John Deere JB 4045
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Loefbijter Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:14,25 m Breedte berghout:4,71 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:19,00 m
Oppervlakte grootzeil:65,00 m2 Oppervlakte fok:44,10 m2
Oppervlakte botterfok:44,00 m2 Oppervlakte kluiver:27,00 m2
Oppervlakte totaal:180,10 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2003 – 2006 Aarom BV, Haarlem ( HI8)
2006 – 2010 D. Blom, Hindeloopen ( HI8)
2010 – 2017 F. Sanders, Helmond ( HI8)
2017 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) A.H. Gaastra, Bloemendaal ( HI3)

Geschiedenis

2008

28 april 2008

28 april 2008: Meetbrief

2010

juli 2010

juli 2010: Tijdschrift Buitenleven

Dirk en Jellie Blom zijn weg van de Lemsteraak. Ze varen ermee, organiseren mooie tochten en verkopen de schepen, zowel oud als nieuw. De nieuwe aken worden gebouwd op de werf van Dirks familie (zo’n twee per jaar). 
Er zijn dingen die je eens in je leven gedaan moet hebben en droogvallen op de Waddenzee is er één van. Het is dé manier om deze unieke Nederlandse natuur (Werelderfgoed!) in al haar grillige schoonheid te beleven. De redactie van Buitenleven ging de zee op met de Lemsteraak HI8 en stapte bij het Franse Gaatje uit de boot. Over kokkels rapen, barbecueën op de zeebodem en een spontane zeehondenshow.

​​​​​​​Vandaag monsteren we bij de Lorentzsluizen in Kornwerderzand aan op de HI8 (Hindeloopen 8), de Lemsteraak van Dirk en Jellie Blom. Onwennig klauteren we over een andere boot heen, de tassen boven ons hoofd.De planning van de tocht had nogal wat voeten in de aarde. Prik maar eens een dag waarop iedereen kan, waarop het ’s middags laag water is, niet te hard waait en niet regent... Maar vandaag komt al het goede samen. “Rond half vier vallen we droog en twee uur later zijn we weer los om terug te varen”, vertelt Dirk en hij stuurt zijn schip de sluis in. Minuten later kiezen we het ruime sop van de Waddenzee.
Rechts voor de haven van Harlingen zien we een hoop schepen, maar waar wij varen is het stil. “Dat komt omdat je met een platbodem de vaargeul niet nodig hebt”, vertelt Jellie. “Met hoogwater kunnen wij overal heen.” Ze gooit de aak in de wind en Dirk draait het hijswiel tot het grootzeil klappert. Dirk en Jellie hebben dit schip nu acht jaar, maar het nummer HI8 is een erfstuk. Dat stamt nog van de aak van Dirks grootvader die viste op IJsselmeer en Waddenzee. Dit schip is een racemonster in schaapskleren. Het uiterlijk van een klassieke Lemsteraak, maar supersnel en gestroomlijnd volgens de laatste technieken.

pdf Tijdschrift Buitenleven Juli/Augustus 2010: Over Dirk, Jellie en Jeroen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht