Leonora

Leonora Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het betreft hier een weinig gebruikelijk jachttype, maar ook een schip - in tegenstelling tot de talrijke tjalk-jachten van tegenwoordig - niet oorspronkelijk als vrachtschip heeft gediend, maar als jacht werd gebouwd. De tekening, die uit 1898 dateert en die van de hand van de bekende klipperbouwer Van Duyvendijk is, werd gemaakt voor een Zeeuwse visser, waarvoor een dergelijk schip werd gebouwd met één mast. Volgens die zelfde lijnen liet de heer J.D. Van Hasselt van de scheepswerf  Vahali in Gendt (Gld) zijn Leonora II als jacht bouwen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:210 Zeil nummer: TA40
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Klipper

Bouw

Bouwjaar:1958 Ontwerper:
Werf:Vahali Scheepswerf en Machinefabriek Werf plaats:Gendt (Gld)
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,00 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:30,50 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:6,00 m2
Oppervlakte totaal:48,50 m2 Oppervlakte overig:20,50 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1958 – 1972 J.D. van Hasselt ( Leonora II)
1972 – 1972 J.W. Stofberg ( Leonora II)
1972 – onbekend A.R.M. van den Akker, Vlaardingen ( Maria Elisabeth)
1995 – 2014 C.L. de Wachter en R. de Wachter ( Leonora)
onbekend – (2019; Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) K. Vos, Blaricum ( Leonora)

Geschiedenis

1960

augustus 1960

augustus 1960: De Klipper Leonora II in de Waterkampioen

Klipperjacht Leonora II, ontwerp H. van Duyvendijk (1898), bouw Vahali Scheepswerf en Machinefabriek, Gendt (Gld, 1958).Het verheugt ons, dat wij in de gelegenheid zijn de tekeningen en enige foto's van dit opmerkelijke jacht hier weer te geven. Dat niet alleen, omdat het hier een weinig gebruikelijk jachttype betreft, maar ook omdat dit schip - in tegenstelling tot de talrijke tjalk-jachten van tegenwoordig - niet oorspronkelijk als vrachtschip heeft gediend, maar als jacht werd gebouwd. De heer Van Hasselt schrijft ons trouwens, dat de tekening, die uit 1898 dateert en die van de hand van de bekende klipperbouwer Van Duyvendijk is, gemaakt werd voor een Zeeuwse visser, waarvoor een dergelijk schip werd gebouwd met één mast. Volgens die zelfde lijnen liet de heer Van Hasselt zijn 'Leonora II' als jacht bouwen, waarbij hij de voorkeur gaf aan de kitstuigage, dus aan twee masten, zoals de vroegere Zeeuwse klippers veelal hadden en zoals het zeeverkennersschip Lichtstraal nu nog heeft.

pdf Waterkampioen begin Augustus 1960 nr1043 - Klipperjacht Leonora II.pdf

1972

1972

1972: Fotoalbum

1994

1994

1994: Advertentie in de Spiegel der Zeilvaart

2018

2 juni 2018

2 juni 2018: Schilderij van de 'Leonora'

Ben Waterschoot schrijft erbij:

Het schilderij van de Leonora werd door mijn vader Marcel Waterschoot (1914-2006) geschilderd op doek (55 x 80 cm) in 1982, vermoedelijk naar aanleiding van een defilé van varend erfgoed tgv Scheldefeesten? te Baasrode bij Dendermonde.
Ik heb niet zo'n binding met het schilderij en zou het wensen van de hand te doen. Ik overweeg momenteel een schenking aan het Scheepvaartmuseum in Baasrode.

2019

28 april 2019

28 april 2019: Aanvulling van Peter Tolsma

Dat schip was in de jaren zeventig eigendom van de toentertijd bekende filmster Debby Reynolds (April 1, 1932 – December 28, 2016). Voor die dagen (eigenlijk al ver daarvoor, maar ze teerde nog steeds op die roem) was ze wat we tegenwoordig een “knap stuk” zouden noemen. Ik weet niet van wie ze het schip kocht, maar het lag steeds in Enkhuizen, en als ze in Nederland was ging ze er weleens het water mee op. Dat kon alleen met wat rustiger weer, omdat anders haar hondje, een pekinees dat niet prettig vond. 
Haar schipper, die tevens voor alle onderhoud zorgde, was Jouke Volgers, een oud visserman uit Enkhuizen. Ik ken hem goed omdat hij vaak met Peter Dorleyn meevoer en alles van de visserij met botters afwist. Hij had samen met zijn broer een botter en later een mooi klein kottertje dat echter verkocht is toen zijn broer daarop overboord geraakt is en voor Joukes ogen verdronken. Hij kon toen niet meer met dat scheepje vissen. Daarop had hij een nettenhandel en boeterij, met depôt voor de Fa Pen uit Lemmer op Enkhuizen. Helaas is Jouke Volgers overleden (hij had een Friese vrouw uit Staveren als ik het goed heb). 
De 'Leonora' zag er in die jaren steeds verzorgd en goed onderhouden uit, het was toen blauw geschilderd met een witte kajuit, al werd er maar weinig mee gevaren. Mogelijk dat Peter Dorleyn nog weet waar het scheepje beland is (mogelijk ook naar de zeeverkenners ??) Dit is wat ik er nog van weet.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht