Schuimer

Schuimer

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht Albatros. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema.

De Schokker 'Schuimer' is gebouwd door Wolf in Alblasserdam en de opdrachtgever was Peter van Lunteren uit Kinderdijk.

In 2013 tijdens de Van Loon Hardzeildagen op het Veerse meer
In 2013 tijdens de Van Loon Hardzeildagen op het Veerse meer

Eigenschappen

Plaquette nummer:433 Zeil nummer: VC111
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:H. Vreedenburgh
Werf:Wolf Werf plaats:Alblasserdam
Motor:Inbouw Motor type:Perkins
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,84 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1965 – 1984 P.J. van Lunteren ( Schuimer)
1984 – 1989 G.J. Bol, Woudrichem ( Neeltje Visser)
1989 – 2009 P.S.A. Overwater, Strijen ( Schuimer)
2009 – 2011 M.T. Steenstra en P.S.A. Overwater ( Schuimer)
2011 – Nu (laatst bekend) P.S.A. Overwater, Mijnsherenland ( Schuimer)

Geschiedenis

2013

augustus 2013

augustus 2013: De 'Schuimer in Zeeland

Tijdens de Van Loon Hardzeildagen
Tijdens de Van Loon Hardzeildagen
Drooggevallen in Paal
Drooggevallen in Paal

2016

2016

2016: Nederlands Kampioenschap VB/VC

2019

2019

2019: De 'Schuimer' 30 Jaar in de familie op de Kralingse plas

19 september 2019

19 september 2019: Reactie van oud-Eigenaar G.J. Bol

Wij hebben de schokker overgenomen van de Dhr. van Lunteren in 1984. Dhr. van Lunteren was een jaar daarvoor helaas getroffen door een herseninfarct waarvan hij niet meer herstelde. De schokker kwam te koop. Het schip was heel basic uitgevoerd en had achterstallig onderhoud.
We hebben er veel aan gedaan om er mee weg te kunnen. Nadat de belangrijkste klussen gedaan waren hebben we er fantastische zeiltochten mee gemaakt. Het is en blijft een goed en snel schip, wat wel blijkt uit de wedstrijd resultaten.
Wij zijn drie maal met de schokker via de Waddeneilanden en Duitse bocht naar Denemarken geweest. Mooie tochten! Nadat we bij Cuxhaven een keer de stroom doodvoeren en amper de haven konden bereiken, werd besloten de hulpmotor te vervangen. Er stond een Volvo Penta M.D. 2. in met klapschroef. 15 PK. Dat werd vanwege de financiën een Peugeot Indenor 2e hands automotor (gemariniseerd). Daarvoor moest de met cement beklede drinkwatertank er uit en een plekje worden gezocht voor een andere r.v.s. tank. Het was een hele operatie en ik ben er nooit helemaal tevreden over geweest, de motor moest altijd voorgloeien en dat duurde te lang. Ik lees dat er nu een Perkins in staat, past beter bij het schip.
Omdat de schokker op groot water toch minder voldeed, vooral de zwaarden moesten met golfslag steeds vertuid worden, zijn we uiteindelijk overgestapt naar naar een Danish Rose 36ft. Op ruim water liep dat toch beter.
Blijft een nostalgisch gevoel: Mooi schip, jammer dat we de boot verkocht hebben.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht