De Gebroeders

De Gebroeders Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1893 droeg Hendrik Miggels in Heeg zijn werf over aan zijn zonen Berend Hendriks en Michiel Hendriks de Jong. Beide gezinnen kwamen op de werf in het werfhuis wonen nadat het werfterrein was verbouwd. Dit na aanleiding van het verbreden van het vaarwater dat ten westen van de werf was gelegen. De Syl moest drie tot vier meter verbreed worden. Dit betekende een verkleining van de ruimte op de helling naast het huis. De timmerschuur werd gedraaid naar het water toe om zo de schepen vanuit het oostelijke hellinggat makkelijker naar binnen te kunnen krijgen. Hierdoor moest het woonhuis ook worden aangepast.

De grotere schepen in toenemende mate van ijzer werden gebouwd. De opdrachtgevers kwamen voornamelijk uit de waterrijke omgeving van Heeg en de rest uit de Zuidwesthoek van Sneek tot aan Stavoren. Sicco van Albada heeft veel speurwerk in de werfboeken verricht en de geschiedenis van de werf (sinds 1699) uitgebreid beschreven. Veel werfboeken zijn bewaard gebleven, maar juist de administratie uit de periode van de ijzerbouw (1905-1915) ontbreekt grotendeels. In de meetliggers van de Scheepsmetingsdienst zijn wel achttien ijzeren roefschepen (skûtsjes) terug te vinden die op deze werf zijn gebouwd voor hoofdzakelijk opdrachtgevers uit de Zuidwesthoek van Fryslân. Met deze opdrachten betekende dat ook de werf veranderde. Naast dat er tot 1915 elk jaar wel gemiddeld twee nieuwe skûtsjes te water werden gelaten, werden er sloepen, schouwen en pramen gebouwd. De roefschepen uit Heeg verraden met hun lijnen dat de bouwers gewend waren aan de robuuste aken met hun uitgesproken zeeg.

Het skûtsje 'De Twee Gebroeders' is in 1912 gebouwd voor Lucas Foekema uit Bolsward. Hij heeft er tot 1949 vracht mee gevaren, maar ook veel wedstrijden gezeild en prijzen gewonnen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:735 Zeil nummer: TA77
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1912 Ontwerper:Gebr. de Jong
Werf:Gebr. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,06 m Breedte berghout:3,65 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:16,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1912 – 1949 L. Foekema, Bolsward ( De Twee Gebroeders)
1949 – 1972 ( Woonschip in Drachten)
1972 – 1973 H. Knol, Sneek ( Watervrouwe)
1973 – 1990 M.A. Tunnissen, Marken ( Watervrouwe)
1990 – 1993 F. Camfferman en K. Talens, Amsterdam ( Twee Gebroeders)
1993 – 2005 Stichting Duc d'Alf (schipper: Keimpe Talens), Amsterdam ( De Gebroeders)
2005 – onbekend Dick Monk, Suffolk (GB) / Alcoutim/Algarve (P) ( De Gebroeders)

Geschiedenis

1912

22 mei 1912

22 mei 1912: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gebroeders - Meetnummer: S1030N

1940

8 maart 1940

8 maart 1940: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gebroeders - Meetnummer: G5437N

1972

29 augustus 1972

29 augustus 1972: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Watervrouwe - Meetnummer: R35752N

Originele registratie van dit schip bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1997_178
Originele registratie van dit schip bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1997_178
Verbouwd tot jacht in 1972 door Fa. Kuiper in Sneek, opdrachtgever H. Knol te Sneek
Verbouwd tot jacht in 1972 door Fa. Kuiper in Sneek, opdrachtgever H. Knol te Sneek

1973

16 mei 1973

16 mei 1973: Brief van scheepsbouwer Berend de Jong uit Heeg

1974

5 juni 1974

5 juni 1974: Brief van H. Foekema, zoon opdrachtgever en eerste eigenaar van 'De Twee Gebroeders'

2013

2013

2013: Eigenaar Dick Monk (Suffolk (GB) / Alcoutim/Algarve (P))

Pagina van het skûtsje op http://skutsje.co.uk/nederlands/skutsje_NL.html
Pagina van het skûtsje op http://skutsje.co.uk/nederlands/skutsje_NL.html

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht