De Goede Hoop

De Goede Hoop Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Scheepswerf Wed. J. Boot "De Dageraad" in Woubrugge was van 1847 tot 1980 actief. In 1901 verhuist de ijzeren scheepsbouw van de Scheepswerf "De Dageraad" te Woubrugge naar een terrein te Oudshoorn. Uit archiefstukken valt op te maken dat ook deze werf ''De Dageraad" genoemd wordt. In 1914 volgt het resterende deel van "De Dageraad". In 1918 wordt Oudshoorn deel van de gemeente Alphen aan de Rijn. Het bedrijf wordt in de periode 1947-1981 voortgezet als Firma Boot.

De tjalk 'De Goede Hoop' is volgens de liggers van de Scheepsmetingsdienst gebouwd in 1911. De opdrachtgever was D.E. Hartog uit Scherpenisse die haar de naam 'Mondesir' gaf. Het schip meet in werkelijkheid 19.98 meter in tegenstelling tot wat in de liggers vermeld staat. In de periode 1957-69 was het schip ter hoogte van het aanvaringsschot uitgerust met een koproer, welke met een helmstok werd bediend en in een soort van zwaardkast kon worden opgelierd. Deze constructie is tijdens de ombouw in 1972 verwijderd.

Foto 2011
Foto 2011

Eigenschappen

Plaquette nummer:1261 Zeil nummer: TA113
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1911 Ontwerper:Wed. J. Boot
Werf:Wed. J. Boot "De Dageraad" Werf plaats:Woubrugge/Oudshoorn
Motor:Inbouw Motor type:Motor Nanni (Kubota) 130PK
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:19,98 m Breedte berghout:4,56 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:18,00 m
Oppervlakte grootzeil:74,15 m2 Oppervlakte fok:26,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:34,00 m2
Oppervlakte totaal:134,65 m2 Oppervlakte overig:27,50 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1911 – 1929 D.E. Hartog, Scherpenisse ( Mondesir)
1929 – 1937 Arie Johannes van der Vliet, Oude Tonge ( De Tijd Zal ’t Leren)
1937 – 1969 Jilles van Zetten, Sommelsdijk ( Jozina)
1969 – Nu (laatst bekend) Fam. Hendel-Volgers, Terschelling/Durgerdam ( De Goede Hoop)
1972 – (Eigenaar - "Activering" in behandeling) F. Maneschijn, Ermelo ( De Goede Hoop)

Geschiedenis

1920

1920

1920: De 'Mondesir' in Leiden

1930

1 oktober 1930

1 oktober 1930: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De tijd zal ‘t leeren - Meetnummer: D4551N - Brandmerk 912 B Leid 1930

1957

8 juli 1957

8 juli 1957: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Jozina - Meetnummer: A17261N

1960

1960

1960: De 'Josina' in Sommelsdijk

1975

22 september 1975

22 september 1975: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Goede Hoop - Meetnummer: A23898N

1980

1980

1980: 'De Goede Hoop' op de Waddenzee

2012

2012

2012: De geschiedenis van 'De Goede Hoop'

  1. Bouwjaar; 1911 Zeiltjalk met hulpmotor L 19,92m x B 4,56m /80T in opdracht van D.E.Hartog te Scherpenisse, Schipper; Jacob Johannis Vogel te Roodevaart, Scheepsnaam “Mondesir” Ontwerper; Boot Woubrugge / werf; De Dageraad Woubrugge, bouw Nr. 233, Motor 20PK Heesen, prijs incl. hulpmotor Hfl. 5400,-
  2. 1929-1937 Eigenaar; Arie Johannes van der Vliet te Oude Tonge Scheepsnaam ”De Tijd Zal ’t Leren” Ombouw naar motortjalk en verlengd naar 22,74m/90T teboekstelling 912 LEID 1930, Meetnummer; D4551N
    Plaatsing stuurhuis,stuurwiel & Inbouw 2e motor; 30PK Kromhout. Voer met zetschipper, Marinus Vogel.
  3. 1937-1969 Eigenaar; Jilles van Zetten te Sommelsdijk, Scheepsnaam “Jozina”
    In 1957 verlengd naar 25,64m/105T bij Bocxe Ter Aar. Meetnummer A17261N, Inbouw 3emotor; 40PK Lister JP4 met Rijsdijk keerkoppeling.
  4. 1969-1972 Eigenaar; Fam. Hendel-Volgers te Terschelling / Durgerdam  Scheepsnaam “De Goede Hoop” Ingekort naar 19,92m bij Bocxe Ter Aar.
  5. 1972 - Heden Eigenaar; Fam. Maneschijn-Sterker te Harderwijk Scheepsnaam “De Goede Hoop” Ombouw naar woon- zeiltjalk/plaatsen roef, zeilwerk etc. Meetnummer; A23898N, Zeilnummer TA113 , 2012 Inbouw 4e motor 130PK Nanni (Kubota) 4.340TDI

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht