De Vrouwe Johanna

De Vrouwe Johanna Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1960 begon Bouwe Westerdijk met zijn zoons - waaronder de oudste, Sytze, die weer naar zijn grootvader was genoemd - met de bouw van zeeschouwen. Zoon Sytze tekende graag en ontwierp geleidelijk aan een hele serie zeeschouwen, van 7 meter opklimmend tot 11 meter. Wat eerst een spekbak werd genoemd, wist hij om te toveren in een stoer, maar toch elegant jacht, dat terecht een eigen naam kreeg: de Friese Zeeschouw. In 1960 is de 1e Westerdijk Zeeschouw (Topper?) van stapel gelopen, waarvan er tot en met 1982 zo'n 170 exemplaren zijn gebouwd. Daarna hebben nog diverse nieuwe Zeeschouwen de werf verlaten.

De heer Hembergen heeft het schip bij Westerdijk in 1969 laten bouwen, geheel volgens de tekeningen van een 8m schouw, echter alle maten wat groter gemaakt zodat uiteindelijk een 8.5m ontstond. De thuishaven was Drimmelen. Omdat daar een aantal vaste bruggen in de buurt waren heeft hij de mast lager dan normaal laten maken, ergens tussen de 9 en 10m, zodat hij er bij niet te hoog water onder door kon.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2113 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1969 Ontwerper:S. Westerdijk
Werf:Fa. B. Westerdijk & zn Werf plaats:Eernewoude
Motor:Inbouw Motor type:Sabb 2 cyl. 18 pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:3,35 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:10,70 m
Oppervlakte grootzeil:23,30 m2 Oppervlakte fok:11,60 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,80 m2
Oppervlakte totaal:45,70 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1969 – 1979 Hembergen, Drimmelen ( De Vrouwe Johanna)
1979 – 2006 J. Ruigentuin, Alkmaar ( De Vrouwe Johanna)
2006 – 2019 W.S.T. Maathuis ( De Vrouwe Johanna)

Geschiedenis

1969

1969

1969: De heer Hembergen de eerste eigenaar

Uit de gegevens van Willem Maathuis:
De eerste eigenaar is de Heer Hembergen geweest, een beroeps militair. Hij heeft het schip bij Westerdijk in 1969 laten bouwen, geheel volgens de tekeningen van een 8m schouw, echter alle maten wat groter gemaakt zodat uiteindelijk een 8.5m ontstond. De thuishaven was Drimmelen. Omdat daar een aantal vaste bruggen in de buurt waren heeft hij de mast lager dan normaal laten maken, ergens tussen de 9 en 10m, zodat hij er bij niet te hoog water onder door kon. De mastvoet zat met bouten op het dek, Hembergen was van plan als hij niet meer wilde/kon zeilen de boot als motorboot te gaan gebruiken en alles er af te schroeven. Er zat toen een 1 cilinder 10 pk Sabb diesel in met een keerschroef. Er zat toen kielkoeling in.

1979

1979

1979: Omstreeks 1979 heeft de tweede eigenaar de heer J. Ruigentuin de boot gekocht

1981

1981

1981: Nieuwe motor

Uit de gegevens van Willem Maathuis:
In 81/82 heeft Ruigentuin de 10 pk 1 cilinder motor vervangen door een (tweede hands) 18pk 2 cilinder Sabb, met vaste schroef en keerkoppeling. De koeling is daarbij veranderd in buitenboord koeling met natte uitlaat. Kon net bij 6 ton gewicht (3[pk/ton]*6[ton] =18[pk]).

1986

1986

1986: Aanpassingen tuigage

Uit de gegevens van Willem Maathuis:
In 1986 is er een grotere mast op gekomen en zijn ook alle andere rondhouten vernieuwd. Dit is in zeer nauw overleg met Westerdijk gedaan. Westerdijk heeft ook de nieuwe kluiverboom geleverd, de masten de rest van de rondhouten zijn gemaakt door Brasker, die had zijn bedrijf ergens in Zuid Holland. Ruigentuin (was van beroep instrumentmaker) heeft zelf al het beslag gemaakt. Een kennis heeft al het laswerk gedaan, zoals een vaste mastvoet want die moest toch groter. De zeilen zijn in overleg met Westerdijk gemaakt door Molenaar in Grou.

2006

2006

2006: Aankoop door eigenaar W(illem).S.T. Maathuis

In april 2006 heb ik de boot gekocht. De verkoop is via bemiddeling van Westerdijk gegaan en daarbij is voordat Westerdijk de boot in bemiddeling nam grondig gecontroleerd of de boot nog 'conform' een Westerdijk was. Zelf heb ik geen kenmerkende veranderingen aan de boot aangebracht anders dan bv een septic tank ingebouwd.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht