Felicita

Felicita

De Jachtwerf Stofberg & Zn. is opgericht door Cornelis Stofberg in 1793. Het is de oudste, nog in handen van de nazaten van de oprichter zijnde, jachtwerf van Nederland met diverse vestigingsplaatsen. Begonnen in Mijdrecht, vervolgens Aalsmeer en Leimuiden en sinds 1989 in Enkhuizen. Vele generaties lang is het vakmanschap van vader op zoon overgedragen. Bij Stofberg draait het om vormgeving met historische achtergrond, geproduceerd met behulp van oude en moderne technieken. Deze vormgeving geeft het schip zijn eigen karakter.

De Lemsteraak 'Felicita' is in 1984 als casco gebouwd. Opdrachtgever was L.D. van Groenewegen van Wijk uit Vogelenzang, die haar de naam 'Zee-Leeuw' gaf. Hij heeft het schip in de periode 1984 tot 1992 zelf afgebouwd en onder zeil gebracht. In 2014 is de Lemsteraak aan Arno Glauner in Duitsland verkocht, die er intussen al een aantal lange reizen mee heeft gemaakt, die hij uitgebreid heeft beschreven.
Bij de aankoop van de Lemsteraak konden de voormalige eigenaren geen documentatie en informatiemateriaal overhandigen over de constructie van het schip (planningsdocumenten, scheepstekeningen, etc.) en over de technische, elektrische, sanitaire, nautische, veiligheidsuitrusting en uitrusting. Ook ontbrak een documentatie van scheepsgegevens met een compilatie van de bestaande navigatiemiddelen. De huidige eigenaren hebben sinds 2014 een zeer uitgebreide documentatie samengesteld in digitale als in papieren vorm. Deze documentatie is helaas niet volledig. Afgezien van een zijaanzicht met het zeilplan op tekening, zijn er geen blauwdrukken en scheepstekeningen aanwezig. Ondanks intensief onderzoek en discussies met de scheepswerven Stofberg en De Waag heeft verder ook niets opgeleverd.

Volledig afgetimmerd in 1992
Volledig afgetimmerd in 1992

Eigenschappen

Plaquette nummer:1645 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1984 Ontwerper:W.H. Stofberg
Werf:Fa. Stofberg & zn Werf plaats:Leimuiden
Motor:Inbouw Motor type:Mercedes OM 617
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,00 m Breedte berghout:4,20 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:18,00 m
Oppervlakte grootzeil:55,00 m2 Oppervlakte fok:35,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:15,00 m2
Oppervlakte totaal:105,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1984 – 2003 L.D. van Groenewegen van Wijk, Vogelenzang ( Zee-Leeuw)
2003 – 2005 J.N.M. Koot en K. Roeleveld, Zeist ( Zee-leeuw)
2005 – 2007 E. Rustemeijer, Santpoort ( Zee-leeuw)
2007 – 2014 Dhr. Vriesman, Emmeloord ( Zee-leeuw)
2014 – Nu (laatst bekend) C. Reh en A. Glauner, Bad Breisig (D) ( Felicita)

Geschiedenis

1984

1984

1984: Het casco

De Lemsteraak 'Zee-Leeuw' werd in 1984 door Stofberg in Leimuiden gebouwd als casco (staal, gedeeltelijk geklonken). De opdrachtgever was Leonard Dirk Groenewegen van Wijk uit Vogelenzang, die de romp vanaf eind 1984 vanuit Leimuiden over water naar Vogelenzang bracht.
In 1985 werd de Lemsteraak overgebracht naar Warmond NL naar de Jachtwerf De Waag. Daar werd de Lemsteraak ingetimmerd en opgetuigd door de eigenaar van de scheepswerf De Waag, Carl Sprünken. De afwerking is uitgevoerd over een periode van 8 jaar. Met uitzondering van de mast (Brasker-masten, Enkhuizen) en de elektrische installatie (de Jong & Zoon, Leiden), werden alle andere werkzaamheden uitgevoerd onder leiding van Carl Sprünken en de eigenaar zelf.

1992

1992

1992: Onder zeil

2014

2014

2014: Claudia Reh en Arno Glauner kopen de 'Zee-Leeuw' en dopen haar 'Felicita'

Na de aankoop en het hernoemen van de aak in 'Felicita' in 2014, hebben de nieuwe eigenaren naast het jaarlijkse onderhoudswerk (voornamelijk schilderwerk), gedurende lange tijd aanzienlijke investeringen in veiligheid en zeiluitrusting van de Lemsteraak gedaan. Dit om met een kleine bemanning lange tijd comfortabel te kunnen varen.

2015

2015

2015: Workum – Berlin – Bornholm - Kapellskär – Stockholm – Göteborg – Kopenhagen

Spiekeroog
Spiekeroog
Stege op Mön
Stege op Mön
Helsingborg
Helsingborg

2016

2016

2016: Meetbrief

2017

2017

2017: Workum - Brüssel – Paris – Honfleur - Cherbourg – Calais – franzö./belg. Kanalküste

Scheepslift Ronquires
Scheepslift Ronquires
Arsenalhaven in Parijs
Arsenalhaven in Parijs
Laifur
Laifur
Smalle sluizen in Frankrijk
Smalle sluizen in Frankrijk

2018

2018

2018: Workum – Wattensee Törn – Westfr.- Ostfr.- Nordfr. Inseln mit – Hamburg und Helgoland

2019

november 2019

november 2019: De tochten die met de 'Felicita' zijn gemaakt

Hieronder vermeld de reizen tot nu toe van 2015 - 2019, onder het motto „Auf nassen Sohlen zu Europas Metropolen“ standen, um „Land und Menschen zu begegnen“.

  1. 2015: Workum – Berlin – Bornholm - Kapellskär – Stockholm – Göteborg – Kopenhagen 
  2. 2016 Workum –  Amsterdam – Rotterdam - Staande Mastroute van Nord nach Süd
  3. 2017: Workum - Brüssel – Paris – Honfleur - Cherbourg – Calais – franzö./belg. Kanalküste
  4. 2018:  Workum – Wattensee Törn – Westfr.- Ostfr.- Nordfr. Inseln mit – Hamburg und Helgoland 
  5. 2019: Workum – Deutsche Bucht – Helgoland – Limfjord – Göteborg - Oslo – Kiel - Workum 

De reizen met de reisverslagen werden doen jaarlijks mee aan de Fahrtenwettbewerbe (reisverslag-wedstrijden) van de Kreuzerabteilung des Deutschen en worden gedeeltelijk gepubliceerd en openbaar gemaakt door de eigenaren.

Op de wal eind 2019
Op de wal eind 2019

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht