Hoop op Welvaart

Hoop op Welvaart

In 1893 droeg Hendrik Miggels in Heeg zijn werf over aan zijn zonen Berend Hendriks en Michiel Hendriks de Jong. Beide gezinnen kwamen op de werf in het werfhuis wonen nadat het werfterrein was verbouwd. Dit na aanleiding van het verbreden van het vaarwater dat ten westen van de werf was gelegen. De Syl moest drie tot vier meter verbreed worden. Dit betekende een verkleining van de ruimte op de helling naast het huis. De timmerschuur werd gedraaid naar het water toe om zo de schepen vanuit het oostelijke hellinggat makkelijker naar binnen te kunnen krijgen. Hierdoor moest het woonhuis ook worden aangepast.

De grotere schepen in toenemende mate van ijzer werden gebouwd. De opdrachtgevers kwamen voornamelijk uit de waterrijke omgeving van Heeg en de rest uit de Zuidwesthoek van Sneek tot aan Stavoren. Sicco van Albada heeft veel speurwerk in de werfboeken verricht en de geschiedenis van de werf (sinds 1699) uitgebreid beschreven. Veel werfboeken zijn bewaard gebleven, maar juist de administratie uit de periode van de ijzerbouw (1905-1915) ontbreekt grotendeels. In de meetliggers van de Scheepsmetingsdienst zijn wel achttien ijzeren roefschepen (skûtsjes) terug te vinden die op deze werf zijn gebouwd voor hoofdzakelijk opdrachtgevers uit de Zuidwesthoek van Fryslân. Met deze opdrachten betekende dat ook de werf veranderde. Naast dat er tot 1915 elk jaar wel gemiddeld twee nieuwe skûtsjes te water werden gelaten, werden er sloepen, schouwen en pramen gebouwd. De roefschepen uit Heeg verraden met hun lijnen dat de bouwers gewend waren aan de robuuste aken met hun uitgesproken zeeg.

Het skûtsje 'Hoop op Welvaart' is in 1910 gebouwd als roefschip voor Tjamme Gerbens de Vries uit Oosthem. In 1915 is het schip met 2 meter verlengd. Tjamme Gerbens heeft er zo'n 14 jaar meegevaren met thuishaven Harlingen en moest wegens ziekte stoppen met varen. Gerben JR is op veertien jarige leeftijd met zijn moeder verder gegaan op het schip en heeft het later overgenomen. Gerben de Vries JR moest is in 1931 gestopt met varen en een oliehandel begonnen in Harlingen het schip heeft nog een jaar voor de deur te koop gelegen.
Adrie P. Bakker uit IJlst heeft er een kajuit oplaten zetten en heeft haar omgedoopt naar 'Avontuur'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1666 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1910 Ontwerper:Gebr. de Jong
Werf:Gebr. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:19,38 m Breedte berghout:3,50 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:16,00 m
Oppervlakte grootzeil:120,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:120,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:1004 Registratie datum:03-11-2019
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1910 – 1924 Tjamme Gerbens de Vries, Oosthem ( De Jonge Gerben)
1924 – 1932 Gerben Tjammes de Vries, Oosthem ( De Jonge Gerben)
1932 – 1979 Maarten Steiginga, Harlingen ( Christina)
1979 – 1990 Adrie P. Bakker, IJlst ( Avontuur)
1990 – 1992 A. v.d. Staay, Haarlem ( Avontuur)
1992 – Nu (laatst bekend) H.A. Wijkstra en M.C. Huitema, Lutjebroek ( Hoop op Welvaart)

Geschiedenis

1980

1980

1980: Promotiefolder in de periode 1979 - 1990

2011

2011

2011: Op de helling bij Lex Tichelaar in Harlingen

2019

2019

2019: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht