Horizon

Horizon Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
25. Tjalk 'Horizon', 22.-m, gebouwd in 1895 op onbekende werf in Veendam, IJzer, eigenaar J.C.C. Kramer, Amsterdam, in schepenlijsten 1954 t/m 1963.

In 1895 liet schipper Scholten voor eigen rekening een ijzeren tjalk bouwen in Veendam werf onbekend. De tjalk werd 22 meter lang en 5 meter breed, met 'aan de wind' 150 m2 zeil. Het schip, vanaf 1901 varend onder de naam "Linquenda", heeft ruim 39 jaar de turfroute bevaren tussen Nieuw-Amsterdam en Enkhuizen. In 1947 liet Schipper Scholten voorgoed het anker vallen in Hoorn. De tjalk werd uiteindelijk opgekocht door het echtpaar Jan. J.C. Kraamer en Elsa M. Kraamer-Ferguson. Beide binnenhuisarchitect te Amsterdam. Bij dit echtpaar begon voor de tjalk een nieuwe loopbaan. In de zomer van 1949 werd het schip door het echtpaar Kraamer op de werf van de firma Gorter te Hoogezand naar eigen ontwerp verbouwd tot een woon- en werkjacht. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:9025 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1895 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:Veendam
Motor: Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:22,00 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1895 – 1947 G.G. Scholten, Medemblik ( Liquenda)
1947 – 1965 J.C.C. Kraamer, Amsterdam ( Horizon)
1971 – 1996 W. Patist en J.P. de Neve (Nederlandse Zeilschool NZS), Kaag ( Horizon)
1996 – 2001 Gerrit Boonen, Enkhuizen ( Horizon)
2001 – 2006 J. Griffioen en R. Los ( Horizon)
2006 – 2018 B. van Wegen, Spakenburg ( Horizon)
2018 – (Eigenaar - Nu geen relatie met het Stamboek) Séverine & Eric Morren, Utrecht ( Horizon)

Geschiedenis

1943

1 februari 1943

1 februari 1943: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Linquenda - Meetnummer: A11976N

Originele registratie van dit schip bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1921_082
Originele registratie van dit schip bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1921_082

1950

16 januari 1950

16 januari 1950: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Horizon - Meetnummer: A14057N - Brandmerk: 2470 B Gron 1949

1979

23 mei 1979

23 mei 1979: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Horizon Meetnummer: A25114N

2019

20 mei 2019

20 mei 2019: Reactie van de nieuwe eigenaren Séverine & Eric Morren

Sinds kort zijn wij Séverine & Eric Morren de blije en trotse eigenaar van tjalk 'Horizon'. Vandaag is een bijzondere dag want ze is zojuist op de kant getakeld van de Museumwerf te Nieuwegein. Hier wordt ze gekeurd, geschilderd en zal ze haar nieuwe mast krijgen. Wij kochten haar met gebroken mast, vandaar. Als ze weer straalt van blakende gezondheid, zullen we haar overvaren naar haar prachtige ligplaats in de historische haven van Wijk bij Duurstede. 

Op de helling bij Museumwerf Vreeswijk: zeetjalk 'Horizon', tweemaster. De 'Horizon' is bij Museumwerf Vreeswijk voor een grondige opknapbeurt aan casco en tuigage.
Op de helling bij Museumwerf Vreeswijk: zeetjalk 'Horizon', tweemaster. De 'Horizon' is bij Museumwerf Vreeswijk voor een grondige opknapbeurt aan casco en tuigage.

Museumwerf Vreeswijk - door Cisca de Ruiter, organisatiemedewerker

Opnieuw hebben we een opmerkelijk schip op de helling met een prachtige geschiedenis. Ooit was deze zeetjalk crimescene in een Duitse detectiveserie. En nog altijd staat Rooie Gerrit op het etiket van een bekende bitter op háár achterdek, aan háár stuurwiel. Ook hebben velen de puzzel van 500 stukjes gelegd met onder andere haar beeltenis.  We hebben het over de zeetjalk 'Horizon', voormalig vracht-, woon-/werkschip en charteraar.
De zeetjalk met haar imposante kop en kont heeft nog meer bijzonderheden op haar naam staan. Zo werd de Horizon ingezet in het overspoelde Zeeland tijdens de watersnoodramp in 1953 als verbindings- en hospitaalschip. Volgeladen met hulpgoederen, eten en drinken en met een arts, verpleegkundige en marconist aan boord, lenigde ze daar de eerste nood.
Ook startten de carrières van veel charterkapiteins bij haar aan boord doordat deze varensgasten daar leerden zeilen en manoeuvreren. En als charterschip was zij een van de pioniers in deze branche en stond ze garant voor dagen vaarplezier voor velen door prachtig en karakteristiek Nederland.

Zeetjalk
Toen het schip als de Linquenda in 1895 van stapel liep op een Veendamse werf, kon ze zo’n carrière niet vermoeden. Gebouwd als zeetjalk was ze bedoeld voor de grotere binnenwateren, het kustgebied, waaronder de Wadden, en de Noord- en Oostzee. De tweemaster kon 114 ton vracht vervoeren.
In vergelijking met ‘gewone’ tjalken hebben zeetjalken een relatief hoge kop en kont. Daardoor hebben ze meer zeeg. Ook zijn zeetjalken robuuster gebouwd. Het zijn eigenschappen die de zeewaardigheid ten goede komen. 
Zeewaardig of niet, de Linquenda/Horizon heeft waarschijnlijk niet lang over de zee gezworven. Tussen 1908 en 1947 voer ze namelijk een vaste route met turf: van Nieuw-Amsterdam naar Enkhuizen, op een gegeven moment bijgestaan door een opduwer.

Chartervaart
Uitgewerkt maar niet versleten kwam de zeetjalk in handen van twee binnenhuisarchitecten. Het echtpaar veranderde de naam in Horizon en maakte van de tjalk een comfortabel woon-/werkschip met verhoogd achterdek en een roef over de gehele den (opstaande rand boven het laadruim). Haar carrière als charterschip (max 20 pers.) maakte een voorzichtige start doordat ze 3 maanden van het jaar als zodanig werd ingezet. 
In 1971 werd de Horizon opleidingsschip bij de Nederlandse Zeilschool aan de Kaag. Ze bleef ook actief in de chartervaart die nog in de kinderschoenen stond. Ook was ze deelnemer aan diverse sails en races met historische schepen. Onder een andere eigenaar functioneerde de Horizon tussen 1996 en 2001 nog als charterschip. Vervolgens kwam ze als varend woonschip in verschillende handen en kwam ze onlangs terecht als recreatieschip in Wijk bij Duurstede.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht