PI67 'Nieuwe Zorg'

PI67 'Nieuwe Zorg' Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De PI67 'Nieuwe Zorg' is gebouwd in 1924, bij scheepswerf ‘Moed en Trouw’ te Paal (Zeeland) van de familie Verras. De opdracht gever was Dhr. E. Abroscheer en het had als thuishaven Philippine. Het is daar ingezet voor de mosselvangst tot na de tweede wereldoorlog. Daarna heeft het een kajuit en een motor gekregen en bij een aantal opeenvolgende eigenaren in Nederland als jacht dienst gedaan tot het jaar 2000. Daarna is het schip in verval geraakt. Het zou als brandhout zijn geëindigd als het niet bij toeval terecht was gekomen in Zeeland waar de PI67 'Nieuwe Zorg' werd herkend door een liefhebber van oude schepen. Er is een stichting opgericht om deze laatste Zeeuwse schouw te restaureren naar de oorspronkelijke staat van 1924.

Eigenschappen

Plaquette nummer:188 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeuwse schouw

Bouw

Bouwjaar:1924 Ontwerper:P. Verras
Werf:P. Verras Werf plaats:De Paal, Graauw
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,60 m Breedte berghout:3,70 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:40,10 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:40,10 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1945 – 1960 J. Rammelo , Philipinne ( Nieuwe Zorg)
1960 – 1963 M. Romijn , Hoek van Holland ( Nieuwe Zorg)
1963 – 1996 F. Dijkstra , Hoek van Holland ( Nieuwe Zorg)
1996 – 2007 H. Dettmeijer, Amsterdam ( Nieuwe Zorg)
2007 – onbekend Stichting Vissermansschouw Nieuwe Zorg, Goes ( Nieuwe Zorg)

Geschiedenis

1959

1959

1959: Brieven tweede eigenaar J. Rammelo

Werfverklaring Zeeuwse schouw Nieuwe Zorg PI67 - P Verras De Paal Graauw

1960

30 september 1960

30 september 1960: Brief Inschrijving Visserijregister

1961

19 januari 1961

19 januari 1961: Brief Jules van Beylen

1978

25 oktober 1978

25 oktober 1978: Restauratie Werf 't Kromhout

1997

8 september 1997

8 september 1997: Inschrijving in Stamboek door eigenaar H. Dettmeijer

2007

24 oktober 2007

24 oktober 2007: Stichting Vissermanschouw Nieuwe Zorg

2012

augustus 2012

augustus 2012: Martitiem Erfgoed in Zeeland - Zeeuwse vissermanschouw Nieuwe Zorg bijna gered

In 2002 vond Wout Dijkstra op een werf in Bruinisse de vissermanschouw Nieuwe Zorg. Het in 1924 bij Verras in het Zeeuws-Vlaamse Paal gebouwde schip was in een erbarmelijke staat en dreigde verloren te gaan. Wout Dijkstra kocht het wrak en begon een lange strijd om de restauratie mogelijk te maken. Met steun van de Provincie Zeeland, het Prins Bernard Cultuurfonds en nog een aantal goede gevers kon deinmiddels opgerichte Stichting Vissermanschouw Nieuwe Zorg in 2008 op de Oosterscheldewerf in Goes beginnen met de restauratie van het schip. In oktober 2011 is de volledig vernieuwde romp van het schip gereedgekomen. Sindsdien ligt de restauratie door een gebrek aan financiële middelen stil. Om het schip af te maken heeft destichting nog 60.000 euro nodig,een aanzienlijk bedrag in deze tijd van bezuinigingen.

Zie de Special Martitiem Erfgoed in Zeeland - september 2012 nummer 3

2013

17 mei 2013

17 mei 2013: Weekkrant De Bevelander: Kinderen bijgespijkerd over maritieme erfgoed

2018

26 augustus 2018

26 augustus 2018: Omroep Zeeland: Opnieuw opgebouwd mosselschip steelt de show in Philippine

De PI67 was dit weekend weer even thuis, in Philippine. Aan de Zeeuwse schouw is elf jaar lang gewerkt in Goes. Dit weekend tijdens de 42ste editie van de mosselfeesten was het schip te bewonderen. 
Theo de Vries van de Vereniging tot Behoud van de Historie van Philippine is maar wat blij met de tijdelijke terugkeer van de PI67: "Toen ik hier vanmorgen met de auto aankwam, ben ik eerst naar het schip gegaan." Het schip ligt midden in het stadje op een bedje van zand. Met een dieplader is hij daar naartoe gebracht. De Vries: "Het houdt de historie van hoe Philippine vroeger was in leven, dus het is heel belangrijk dat zo'n schip een keer zichtbaar is voor de bevolking die hier nu woont."
Dat enthousiasme deelt Jaap Littooij. Hij is de schipper van de PI67. "Sinds een maand varen we er weer mee, dus het is heel bijzonder dat we nu al in Philippine liggen. Het zegt iets over onze geschiedenis en het zegt iets over de geschiedenis van Philippine." Er is volgens Littooij niets mooiers dan op deze manier de mosselgeschiedenis terug te brengen naar de mosselstad.

Het schip werd in 1924 gebouwd op de scheepswerf Moed en Trouw op de Paal in Zeeuws-Vlaanderen. Het werd tot na de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor de mosselvisserij in Philippine. Toen de stad haar haven kwijtraakte, kreeg ook de PI67 een andere rol. Ze kon nog even mee als plezierjacht, maar raakte in verval. Een elf jaar durende restauratie heeft het schip er weer bovenop gebracht.

Lees het gehele artikel met video op de bron: Omroep Zeeland

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht